Dagens reflekton, tack

Kan man säga ordet tack för ofta?
Jag hör ofta att man klagar över att "ungdomen idag" inte säger tack när de borde. Det är ju synd, men med lite goda förebilder går det att ändra på, det är jag övertygad om. Men tvärt om problemet, finns det?

Ja, det tycker jag faktiskt. Säger man tack för ofta förlorar det lite av sin mening. I synnerhet när det sker inom familjen. Jag vill inte att t.ex. maken ska tacka så fort jag öppnar truten, ger honom en kopp kaffe, eller bara låter honom gå föra genom dörrhålet.  Det blir helt enkelt för mycket och jag har inte lust att ha någon leva bakom mig i någon slags tacksamhet. Jag vill ha någon som lever bredvid mig, på samma villkor.

Ni tycker kanske att det är ett I-landsproblem och att jag är gnällig.. men jag lovar, det kan jag ta.

Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0