Fjortisvarning

Har ni någonsin undrat vad fjortisar gör en lördagskväll? Här har ni svaret

Mie´s toppform 2009

Min läkare ringde igår kväll och förstörde mitt fredagshumör.
Det visade sig att mina värden inte var så bra. Jo föresten, sköldkörtelhormonet är precis som det ska och det var just det provet jag skulle ta innan läkaren ville gräva djupare.
Jag har för högt kolesterol, för dåligt blodvärde och för högt socker. Så nästa vecka ska jag dit igen och testa mig på nytt. Jag kan i alla fall trösta mig med att inget av värdena var kraftigt höjda eller sänkta utan "enbart" vid gränsen för dåligt så att säga. Han tyckte att jag skulle se över mina matvanor.... Sen dess jag har funderat och funderat som den bästa Baltzar på hur jag kan förändra mina matvanor till det bättre och jag har inte kommit på något än!
Högt kolesterol får man från produkter jag inte ens äter och hur sockret kan vara högt (0,1 enheter) kan jag inte begripa för jag äter inte socker över huvud taget och de kolhydrater jag äter är av det lååååångsamma slaget. Jag fattar nada!

Jag är rätt förvånad men tar det som en utmaning.. för Toppform 2009 pågår för fullt i oförminskad styrka, så det så!

Inget nytt

Här är allt som det ska. Jag är inte pigg, men frisk så det är inget att klaga på. Det händer inte mycket så det finns inte något att skriva om men snart så rasslar det till i skallen på mig igen och jag kommer åter igång med mitt skrivande, jag lovar.
Men en snygg bild kan jag bjuda på... Han har föresten inte hört av sig än!!! :(


GRATTIS Mie, det lilla livet

Idag är det tre veckor sedan jag tog mitt sista bloss. Jag ska erkänna att jag har saknat det ibland fast det jag saknat är beteendet och inte själva röksmaken. Ja, ni kanske fattar, för själv gör jag knappast det.
Jag passar mycket bättre att vara en ickerökare, dels är jag ingen loooooser och dels är det oglamouröst att röka. Man stinker, blir askgrå i huden, rynkig och ful. DET passar inte mig, eller hur?!

Nä, jag är en glammig kvinna som inte gör mycket annat än att sprider skönhet runt omkring mig och som sagt, då kan man inte gå omkring och stinka.

Så åter igen, grattis till mig!


Arla återkallar mjölk

Idag kan man läsa i Aftonbladet att Arla återkallar mjölk för att det är diskmedel i den. Min fråga som kostrådgivare är VARFÖR, diskmedel löser ju fett!!

Nu blir dottern lycklig


New moon har premiär 20/11 2009!



Källa: twilightsweden.se

Dagens "outfit"

Jag har sett i andra bloggar hur man bör visa "dagens outfit". Man ska alltså inte visa "dagens kläder" eller "det här har jag på mig idag" utan "dagens outfit". Det verkar vara jätteviktigt för de flesta men jag vet inte om jag ska haka på det och vara lika inne som de andra bloggarna som kan svengelska.

Idag, och nästan hela veckan, har jag tofflat omkring i ett par svarta träningsbyxor, t-shirts, svarta strumpor och trosor. Det känns inte som om jag skulle vilja visa upp mig på det sättet så jag tror jag är lite gammeldags ute i stället, det känns mer bekvämt.
Googlade på "dagens outfit" och fick föresten ca 563´000 träffar, dagens kläder fick 12´000 stycken.  :)


Son utslagen....

Då var det den tredje medlemmen, av fyra, i den här familjen som får känna på hur det är att ha influensan. Det finns bara en sak som är jobbigare än att vara sjuk och det är när barnen blir det. Sonen har den lilla egenheten att när han blir sjuk får han skyhög feber, sover mycket men är uppe och far i sömnen. Senast han var sjuk var han på väg att lägga sig i badkaret med täcke och allt och jo, han hade börjat fylla på badkaret med vatten, kallt vatten. Tur var väl det för det var just vattenbruset jag vaknade av.
Så inatt får ni hålla en tumme för att han sover OCH ligger kvar i sin säng, tack.



Smaken av gammal fimp finns kvar

Nu börjar jag bli riktigt jäkla less på att vara sjuk... det tär på mitt humör och min kropp, illa.
Idag har till och med min hosta börjat smaka gammal cigg, är det klokt det? Det är så äckligt och jag kan inte begripa att hela jag gick omkring och stank på det viset tidigare. Det är ett under att någon ville vara mig nära..

Bra med TV

Nu när jag och min man inte spenderar så mycket tid tillsammans är det skönt att det finns TV. På det viset ser jag honom åtminstone ett par timmar varje fredag...... Se till att rösta nu så jag får fortsätta se på honom!



Jag...

Jag är ingen loooooooser, jag är en ickerökare!!

Tillbaka från besiktningen



Trots att jag är färdigbesiktigad nu så vet jag inte riktigt hur jag mår. Jag ska dit på måndag igen för att lämna fler prover. Bl.a. ska de kolla blodfetter, glukos och sköldkörtelhormon. Det märks att jag fick en ny läkare idag va?! Jag har väl aldrig blivit erbjuden att kolla blodfetter och annat när jag varit där för att kolla sköldkörteln men å andra sidan är det ju bra.
Tog längd och vikt också och jag kan berätta att än har Karlströmskan inte krympt en enda centimeter men däremot visade deras våg fel om jag jämför med min. För det är väl min som visar rätt, eller hur?!
Nu ska jag lägga mig i schäslongen och bara ta det lugnt.. för nu är jag hot, very hot!

Mie´s toppform 2009

Veckans toppform har väl inte varit den bästa, jag har ju varit sjuk hela tiden. Ingen motion har det blivit, och naturligtvis har det ätits pizza och annat skit. MEN trots det så är det ett kilo ner, skönt. Nu är mina julbonuskilon borta!



Snart ska jag iväg till vårdcentralen och göra en halvårsbesiktning.. berättar senare om hur det egentligen står till med mig!

Det finns pappskallar och så finns det pappskallar

I måndags fick Linda ett EKG fastklistrat på lilla kroppen och där skulle det sitta i ett dyng. Redan samma dag blev hon sjuk och på tisdagen var även jag sängliggande. Därför ringde jag till sjukhuset och kraxade fram att vi var dåliga men att vi lämnar apparaten så fort vi blir friska. Allt var frid och fröjd och de förstod.


I morse blir jag väckt av att en karl ringer och frågar efter Linda!! Jag säger att hon är sjuk och sover. Inte förens då berättar han att han ringer från Ackis och undrar varför vi inte kommit in med EKG-apparaten. När jag säger att det beror på att vi har influensan och att vi faktiskt ringt och meddelat detta svarar han bara att "jamen det har ju gått flera dagar"!!

Då talade jag om för honom mycket ingående och tydligt med den kyligaste röst man kan tänka att ja, det är fler än en dag sen den skulle vara tillbaka, det är två. Sen gick jag in på hur det är att ha influensa och att man INTE bör uppsöka sjukhus när man har det! Sen lade jag bara på... Det är inget jag är stolt över direkt men i allmänhet orkar jag inte med pappskallar och i synnerhet inte när jag inte är kry.


Men tänk va, vilken otur. Det är ju ett tag sen jag blev väckt av en karl och när jag äntligen blir det så är det av en pappskalle!!


Mie´s toppform 2009

Naturligtvis ligger den lite nere nu när jag inte är kry. Inte så lite heller föresten, det ska bli pizza till middag idag! ;)
Sonen har lång dag i skolan och varken jag eller dottern är pigga på matlagning så därför blir det pizza. Jag är helt övertygad om att kalorierna i den inte räknas när man har feber. Eller va fan, jag är kostrådgivare så jag bestämmer att de inte räknas. Så det så!

Idag kunde man läsa på nyheterna att GI-kost är bra för diabetiker, både för dem med typ 1 och typ 2. Medicinering kan sänkas eller till och med sättas ut... Men hallå ropar jag, har ni glömt vad GI-kosten baserar sig på? Det är ju den som tidigare kallades för D I A B E T E S K O S T och som man gav och rekommenderade diabetiker. Att den sen dammades av, gjordes modern och tjänades pengar på är en helt annan historia.
Kan det vara herrarna bakom den moderna GI-kosten som inte fått publicitet på läge eller vad har hänt?!

Just nu skiter jag i vilket egentligen, jag vill att alla ska äta bra oavsett sjukdomar eller inte. Högvärdigt protein, bra fetter och kolhydrater i form av full- eller helkorn så långt det går.
Jag är övertygad om att allt detta finns i pizzan jag ska äta till middag idag!


En del pappor bara vet...

Min pappa är en sådan pappa, han bara vet vad hans flickor behöver! Tack snälla pappa för att du är min!



Orkar inte mycket...

Nu ligger Linda och jag i soffan och bara slöar. Läser lite, tittar lite på TV och sover en del... Är det livet det?!





Nu är Mie liten...

Som sagt, när jag blir sjuk blir jag väldigt liten och tycker otroligt synd om mig själv. Så är det nu.. det är jättesynd om mig.
Det sitter ett glödgat järn i halsen på mig och febern gör att jag fryser och blir varm om vartannat... jag trivs INTE!!



Vad jag behöver....

Jag känner att jag behöver någon som kommer och tar hand om mig ett tag. Jag börjar känna mig förkyld och då blir jag en liten Mie, en väldigt liten Mie.

Jag behöver också någon som kommer hem till mig och rensar mina avlopp för där börjar det bli fullt av äcklig klägga.

Jag behöver någon som åker och storhandlar åt mig och ställer in allt i skåp och lådor. Självklart behöver denne även betala för varorna också, fattas bara annat.

Blir jag sjukare än jag är nu behöver jag någon som gör mina uppgifter på jobbet.

Till sist behöver jag någon som ordnar ett par härliga semesterveckor på något varmt ställe för mig och familjen.

Mer än så tror jag inte att jag behöver just nu så det ska väl inte vara så svårt att hitta någon som passar?!


Söndag

Jag har hört sägas att söndagen är en vilodag! Men inte i det Karlströmska hemmet, här är det en bak-, städ- och tvättardag idag.
Efter mitt slutarökande har jag fått lite energi till övers och jag känner att hemmet ska vara minst lika fräscht som jag kommer att bli. Det ska vara fint och dofta gott och vad doftar bättre än nybakat?



Härliga lördag...

Idag har det bara varit soft.. en lördag precis som den ska vara alltså.
Shoppade med moderskapet idag, hon var ute efter en ny jacka. Vi hittade en som både var snygg och på rea och eftersom hon tjänade flera hundra då blev det ett par kängor också.. bra va?! ;)
Ha en go helg alla.. nu väntar middagen.

Jag är en vinnare...

Nops, det är inte jag som vunnit 110 millioner, tyvärr. Men två månader i rad har jag vunnit schampo och balsam genom olika tävlingar i en och samma tidning. Det ni!


Barn vet...

 Förr i tiden visste inte mannen  var barnen var eller var de kom från.

 På fars dag firar man att  han har förstått det.

 Nina, 7 år


Synd...

Idag tog jag faktiskt bussen till jobbet och det kändes nästan lite syndigt! Annars är det inte något nytt under solen, jag jobbar, sonen i skolan och dottern kräks!

Slänger in en liten bild till Sannavännen


Lugnt och fridfullt

Idag kan jag väl inte påstå att det har hänt särksilt mycket alls. Fast det är å andra sidan rätt lugnt och skönt tycker jag. Sonen är slapp och ligger i soffan och jag ska snart göra honom sällskap. Dottern däremot, hon är hemma hos pappa sin och kräks. Jag måste erkänna att lite tacksam är jag över att hon inte är hemma nu... även om jag tycker hemskt synd om henne, på håll! Puss lilla gumman min, hoppas du blir frisk snart...



Jag har handlat...

Idag har jag handlat en luvtröja.. på köpet fick jag med en klädhängare.
Snygg va?!




Mie´s och andras toppform 2009

Mie´s toppform 2009 fortsätter nu i vardagens rutiner. Jag har alltså börjat jobba igen efter en härlig ledighet på tre veckor.

Började dagen med att promenera till jobbet vilket är en nätt liten promenad på dryga sju kilometer. Tyvärr tog batteriet i min stegräknare slut på halva vägen.. men det finns nya att köpa.

Så antal steg idag blir minst 15´000 så det ger 4,5 poäng av 5

Intaget idag är mer än bra så där blir det 5 av 5 poäng, likaså

Nikotinet, inte ett bloss så långt jag kan se, 5 av 5.



Jag har fått förfrågan om jag kan ge ut lite tips eftersom fler vill vara med på toppform 2009 och då gäller det framför allt kosten, trots det börjar jag med rörelsen, för den är viktig.


Jag satsade tidigare på att gå ner i vikt, punkt slut. Nu har jag gjort en helomvändning och vill ha en stark och fungerande kropp (och knopp) och går jag ner i vikt på samma gång ser jag det numera som bonus.


Några snabba fixar och dieter får ni inte av mig, jag tror helt enkelt inte på dessa. Jag tror på en livsstilsförändring och ett livslångt lärande. Först då kan man uppnå balans och välmående.

Men som sagt, det var tips jag skulle ge.


Jag vill börja med rörelse i allmänhet och vardagsmotionen i synnerhet. Vardagsmotionen är väldigt underskattad och ses ibland som rena floskeln, men den är viktig och ger mer än man kan tro.

Nog har ni alla hört att man ska ta trappor i stället för hiss, att gå av ett par busshållplatser tidigare o.s.v. Det låter inte mycket men ger desto mer.

Jag tror också på att försöka få in motion och rörelse i vardagen på ett enkelt sätt, det får helt enkelt inte ta för mycket tid eller vara för krångligt. Ge dig tid att hitta en rörelseform som du trivs med, då blir den av. Tycker du om att gå, försök få till promenader i anslutning till jobb, dagislämning, skola etc. Om du har möjlighet, ge dig ut på lunchen en stund, gärna med stavar.

För den morgonpigge kan det passa bättre att gå upp lite tidigare och röra sig en halvtimme innan morgonen startar. Tvärt om för den kvällspigga, ett pass rörelse innan du gör kväll.

Sen om det handlar om promenader, simning, Pilates, gympa eller gym spelar ingen roll. Bara du hittar din form, något du trivs med och som inte stjäl tid ifrån annat.


Sannavännen

Jag har hittat ett hus till dig! Det finns visserligen ett visst renoveringsbehov men det ligger innanför murarna!



Sista lediga dagen...

Idag är det som sagt sista dagen på min ledighet. Det har varit så skönt att vara ledig så länge men nu är det dags för att bli tjänsteman igen. Visst ska det bli en aning skönt att få tillbaka lite vardagsrutiner men bara lite. Jag trivs så bra med att vara ledig också och jag lovar, jag skulle vara en bra hemmafru. Nu ska jag bara vara, inte göra något jag inte vill utan bara ta och njuta ledigheten idag, så det så.



Lördagsskämmebort

Dagens skämmebort kommer att bestå i en filoinbakad fetaost, bara för att jag och sonen behöver skämmas bort lite. Han är lite låg över att inte få vara hemma hos pappa och det kan jag väl förstå. Det är ju inget han själv har valt utan den fina fadern har gjort det åt honom.
Dottern är dock där över helgen så jag och sonen är alldeles ensamma, då måste man passa på att mysa lite extra, eller hur?!


Tack goa vännen

Idag skulle jag, på sista semesterdagen, träffa Carolina för en förmiddagspromenad och lite kaffe. Det slutade med en promenad, kaffe och lunch. Vad säger ni om en lunch på feta, tomater, oliver och Ouzo. Inte illa va? Tack goa vännen!
Jo, det blev som sagt promenerande också... och vi fick ihop nästan 14´000 steg och det är inte illa så här på en fredag. 
Tänk, man orkar så mycket mer med lite Ouzo innanför västen!


T.G.I.F

Tänk att det kan vara så skönt med fredag trots att jag varit ledig i måååånga dagar nu!? Kan det vara vinet och ostbågarna som gör fredagarna så extra sköna?


Thumbnail

Mie´s toppform 2009

Summering av dagens toppformsresa ger 13 poäng av 15 totalt.


Intaget var riktigt bra idag förutom de fyra Dumlekolor som kocksonen TVINGADE i mig med ren armkraft! 4 av 5 poäng.
Steg 12´520 stycken. Poäng 4 av 5
Cigg 0 stycken. Poäng 5 av 5

Bonuspoäng... hur många som helst efter dagens hockeymatch!


Hittills

Dagen idag har, hittills, varit jättefin. Jag gick upp före barnen och väckte dem så där ömt som en moder kan göra ibland!
När barnen var på väg till skolan tog jag mig min frukost, gjorde mig i ordning och gav mig ut på en promenad, en lång en. Det känns skönt att ha den avklarad för nu är det inget kul promenadväder längre, småsnöar och blåst. Maten har, hittills, också gått bra och ickerökningen lika så... Jäklar vad jag är bra!
Trivs gör jag också och jag skulle inte ha något emot att vara hemmafru... åtminstone på halvtid för jag inser ju att jag skulle fattas på jobbet annars! Som sagt, jäklar vad jag är bra!


Mie´s toppform 2009

Summering av gårdagens toppformsresa ger 12,5 poäng av 15 totalt.


Intaget var bara OK, glömde eftermiddagsmellis och var därför tokhungrig innan middag. Vips slant det in lite onödigt i munnen under kvällen. Poäng 3,5 av 5
Steg 11´377 stycken. Poäng 4 av 5
Cigg 0 stycken. Poäng 5 av 5


Äntligen kväll

Jo, tackar som frågar, jag har varit så duktig som jag pratade om i morse!
Jag har dammat, våtdammat naturligtvis! Jag har sprungit fram och tillbaka till tvättstugan och naturligtvis har jag manglat lakanen. Jag har städat, lagat mat och diskat och nu mina vänner ser jag fram mot ett härligt bubbelbad med lite egentid (som det så vackert kallas) innan jag lägger mig mellan lakanen och sover sött.

Notera särskilt min ängel med Brynäshalsduk på sängbordet!


Mie´s toppform 2009

Idag ska jag spika mitt fortsatta levende, precis som jag har lovat mig själv och andra tidigare. Idag är det sista lediga dagen för barnen och själv börjar jag jobba på måndag så jag har hela två dagar för mig själv. Då är det planering och rörelse jag kommer att ägna mig åt. Planerig mot "Mie´s toppform 2009" och rörelse för att komma till just toppform. Är ni med på resan?

Idag tänker jag dock ägna mig åt att vara en god hushållerska. Handla, tvätta sängkläder, damma, dammsuga, skura och bädda rent. Eftersom julens alla levande ljus har satt spår på mina fönster tror jag även att jag tar och tvättar fönster idag, insidan alltså. Vad säger ni om det?!

Inte bara granen försvinner...

Idag är en trist dag för idag åker maken iväg till skolan igen och det kommer att skilja 100 mil mellan oss igen. Tack och lov går tiden fort så han är snart hemma igen. Men än är han här så därför har jag inte tid att skriva mer just nu... tjing!



Nu är glada julen slut, slut, slut...

Nä, nu ljög jag lite.. för det är några dagar kvar innan, de som vet hur man gör, kastar ut granen. Men i det Karlströmska hemmet åkte den ut för det gäller ju att passa på med karlgörat så länge maken håller sig på hemmaplan!



Eureka

Kan ni tänka er... det GÅR att titta på en biofilm UTAN att proppa munnen fullt av godis och popcorn! Jag känner mig så stolt över mig själv!



Ännu mer stolt över mig blir jag av tanken att jag struntade i hamburgaren som resten av familjen moffade i sig efter filmen. Jäklar vad jag är bra!
Beach 2009 here I come!


Jodå...

Det blir bio ikväll och när vi gör något tillsammans hela familjen blir jag så här glad............... Fan, jag kan nog inte skratta på kort!!!



Vad händer det för stort idag då

Usch, det är nästan så jag börjar bli lite uttråkad. Det största som hänt hittills idag är att mamma kom hit med en karta ägg! Fast det vilda i det hela är att det är riktiga ägg och inga jäkla ICA-ägg!
Ikväll kommer vi kanske att gå på bio så det blir kanske en häftig kväll till slut.......


Jag tror att det blir ett bra år i år...

Jajamän.. nu ska det bli ett finfint år. Jag ser fram mot 2009 då mycket av det som tyngt mig kommer att lätta, inte bara i rena kilon även om det också kommer att ske. Jag har planer, både stora och små!

2009, nu kör vi!


RSS 2.0