Bjuden på middag

Idag fixade sonen middagen. Tänk så mycket godare det blir när man själv slipper stå vid spisen. Men som den goda hushållerska jag nu har blivit passade jag på att dammsuga under tiden sonen kockade. Nu är jag både mätt och har rena golv, bra va?!



Mobilt

Nu står jag på stora torget mitt i Uppsala och skriver. Varför undrar ni säkert.... Jo, jag gör det för att jag kan! Är jag inte cool så säg?!

Likt klockan

Jag fortsätter mitt promenerande, jag går och går och går och har precis kommit fram till Berlin. Där har våren kommit en bit på väg kan jag berätta.
Nu ska jag till Telia och göra dottern glad. Hennes älskade mobil har kommit och då är det bara för mammsen att hasta. Vad gör man inte för de små liven??

Webbträff står på agendan idag. Här i kommunen blir man webbredaktör efter några dagars utbildning. Det skulle maken, herr redaktören ha vetat om innan han satte sig i skolbänken under dryga året! :)

Tjing!

Sommartider hej, hej, sommartider!!

Nu är klockorna framdragna så vart är våren??  Cool Närå, såg nyss på nyheterna att den var på väg, det kunde bli tvåsiffriga värmegrader i veckan. Härligt!

Igår gick jag, otroliga, 24´307 steg och det är jag mycket nöjd med. Idag kommer det nog inte att bli så många men väl runt 15´000, det har jag bestämt.
Jag har nu gått 192,5 kilometer och har 412,5 kilometer kvar till Prag. Det ska bli skönt med vila när jag är där... Wink

Mie´s toppform 2009

Det var ett tag sen jag berättade hur det går för mig och min planerade toppform, eller hur?!
Det går riktigt bra när det gäller konditionen och jag märker att jag orkar mer och mer, vecka för vecka. Det är en riktig kick att känna skillnad. Så idag, enligt mitt nya schema, blir det en riktigt lång och snabb promenad så som andra dagar. Jag går så snabbt nu för tiden att jag inte hinner se Sannavännen när jag möter henne på vägen.
Min vikt har minskat med 1,5 kilo förra veckan och det firas naturligtvis... med ett rejält simpass i morgon för det är så jag firar nu för tiden. Men jag lovar, jag har inte blivit hysterisk, inte helt i alla fall.

Vår fru blir till en våffla

Tänk så det kan bli. Vårfrudagen som, enligt katoliker, är en kyrklig fest som är så viktig att man bör gå i mässa trots att det inte är söndag, har blivit en dag man äter våfflor på.


Det är också den dagen, man firar att Jesus "blev till" fast varför det då kallas för Marie Bebådelsedag förstår jag inte, var det inte Maria hon hette, hon som var "vår fru"? Men som sagt, idag äter vi våfflor.


Naturligtvis blir det frasvåfflor med sylt och grädde även i kostrådgivarens kök, jag lovar.


Gudarna är tokiga

Idag måtte vädergudarna ha fått stora snurren eller också är de rejält osams. Jädrar vilket väder vi har här i Uppsala nu.
Ena sekunden strålar solen men rätt vad det är går den i moln och snön kommer nerfarande. Eller nerfarande är väl att ljuga, den yr mest omkring och ställer till djävulskap.


Nu är jag riktigt less på det här.. vädret är skit, jag är förkyld, tre dagar till lön och noll ligga! Jag säger som Sverker med soptunnan, SKA DET VARA SÅ HÄR?


Tack Sannavännen, snart får vi ligga igen

Tack Sannavännen för att du räddade min kväll! Det har ju varit många måndagkvällar utan ligga och det börjar kännas! MEN den 16 mars är det dags igen och tack gode gud för det!





Sanna är den blonda och jag är den mörka till vänster i bild. Tyvärr syr jag lite för mycket, annars är det rätt OK

Går och går..

Jodå, jag plockade fler poäng idag också men mest av allt gick jag. Jag har dock inte gått bort fredagen vilket skulle kräva dryga 50´000 steg men jag har kommit upp i 32´686 steg i helgen. Inte illa pinkat av en trähäst, eller hur?
Jag hoppas att jag ska kunna ta mig till jobbet gåendes i morgon bitti men tyvärr, snöhelvetet har kommit hit och vem vet här det försvinner igen.



Vuxenpoäng

Idag har jag plockat på mig en massa vuxenpoäng, nästan lika många som stegen jag borde ha tagit igår...
Jag vaknade så där tidigt som bara vuxna gör när de är lediga. Fixade kaffe, hämtade tidningen och kröp ner i sängen igen. Bara där fick jag en massa poäng.
Sen började jag att städa barnens rum, ja de är bortskämda, hann inte klart med det innan det var dags att ta dagens promenad. Träffade C med hund på Gipen och knallade runt Graneberg och hem till C som bjöd på lunch. Tack för den vänner, det var gott! Naturligtvis var det en sund lunch så det blev fler poäng där.
Skyndade hem och satte igång med att tvätta en massa lakan och bädda rent. Oj, vad jag har stått i idag, lördag och allt.
Eftersom jag är vit i helgen och mer än nyttig borde det tillsammans med allt fejande ge minst en halv millon poäng, minst!


Ovanligt för mig men vanligt för många... och tvärt om

Idag gjorde jag något jag väldigt sällan gör. Jag åt en riktigt fet lunch och då pratar jag FETT fet!
Jag ska erkänna att det var gott och det tyckte både jag och min lunchkamrat. Vi var till ett riktigt långtradarchaufförsställe och åt, då är ni med va?

Vi åt kycklingschnitzel, rättare sagt TVÅ, till det serverades det stekt potatis och cirka en halvliter bearnaisesås.

Jag kan inte begripa att det finns folk som äter sånt till lunch flera gånger i veckan. Hur orkar de, hur mår de, hur ser de ut, de som äter så?

Jag och lunchsällisen var rätt illamående på eftermiddagen och då har vi ätit så EN gång.. sjukt!

Eftersom vi även håller på med stegräknartävling på jobbet så har vi tillgång till en massa fina tabeller och annat där vi registrerar antal steg och kan även regga det vi äter. Det gjorde vi!

Under den lunchen åt vi mer än vad vi behöver i energi under en hel dag! Är det riktigt klokt det?

Jag som inte är måttlig på något sätt fortsatte att plippa in det jag brukar äta på en solosittande hemmakväll och räknade fram hur många steg jag var tvungen att gå för att få bort det. DET var inte kul att se.. det blev cirka 55´000 steg!

Men tack och lov är detta intag ovanligt för mig men vanligt för andra.


Något som däremot är vanligt för andra och inte för mig är att ha en vit månad eller så.

Själv är jag ju en vingudinna och tycker om vin till helgen, både en och flera glas. Men nu ska jag ha en vit.... helg!! Det ni!


...

En dag frågar en son sin far:
- "Pappa, springer du en maraton med mig?"
Pappan svarar: -"Ja" och de springer sin första maraton tillsammans.

En annan dag frågar sonen sin far igen:
-"Pappa, springer du en till maraton med mig?" och pappan svarar igen:  -"Ja, min son".

En dag frågar sonen sin far:
-"Pappa, vill du göra Ironman tillsammans med mig?" och pappan svarar igen. - "Ja, självklart vill jag det"


Bytt, bytt kommer aldrig mer igen

Ibland är livet löjligt rättvist... som nu.
Jag ger dottern en födelsedagspresent och av henne får jag halsont!
Är det inte rättvist så säg..




Idag blir världen en fjortis fattigare

Hurra för världens bästa Linda som fyller 15 år idag.

Idag ska vi fira ordentligt och så mycket mer än bara för att Linda blir 15 år även om det är stort nog.

Vi ska fira att hon blivit den underbara tjej hon är. En stark tjej som tror på sig själv, en rolig tjej om än med konstig humor, en kärleksfull tjej som älskar att gosa. Vi ska fira att hon är en helt underbar dotter helt enkelt, det och att hon just idag blir 15 år.

GRATTIS älskade unge, jag är så stolt och glad över att just du är min dotter. Jag fick den bästa!



Dan före DAN

Idag är det dan före dan, och den dan fyller min lilla dotter 15 år!
Jag kan inte fatta vad åren har tagit vägen men plötsligt är hon stor, min lilla älskade gumma.




Har egentligen slutat

När det gäller Elitserien anser jag att den är slut för den här säsongen, så är det. Men så finns det de som inte vet bättre utan fortsätter titta och bry sig.

En av dem är min kära kollega och vän HE och vid ett svagt ögonblick lovade jag, åtminstone halvt och halvt, att skriva något snällt om Skellefteå AIK. Så här kommer det...

Grattis, nu är det bara resten kvar!!


GRATTIS

Ni må tro att jag har övat...

Känns bra

Det känns fint att ha två täcken i sängen igen. Det känns fint att ha sällskap till kaffetåren. Kort, det känns fint att maken är hemma...



Äntligen fredag..

Idag är det äntligen fredag och inte vilken fredag som helst. Det är en fredag där min bortaboende make blir en hemvändare om än enbart över helgen.


Ska det här vara någon tröst det

Vi på Inspirata vill tacka dig för att du var med och tävlade och tack vare detta får du nu en unik chans att boka en plats på Svenska Hälsocampen våren -09 till ett rabatterat pris på 2000 kr.

Skriv in Aftonbladet09 i fältet för extra meddelande till butiken när du ska betala din plats.

Vi ses väl på Svenska Hälsocampen i vår!

Med vänliga hälsningar

Inspirata AB

Så Sannavännen.. du ser, nu kostar det BARA 18´000:- att vara med på campen!


Mie´s toppform 2009

Jag kan väl inte säga att jag är på topp än men en liten bit på väg är jag nog allt. Jag får inte göra annat än att gå just nu, boxningen och styrketräning måste vänta.

Då är det skönt att det finns stegtävlingar att ta till. Vi på jobbet ska stega till Prag och vi har till sista maj på oss. JAG ska hinna både dit och förbi för som sagt, Mie´s toppform 2009 pågår.


Otroligt


Som sagt, jag är trött på snön idag också. Det har nu snöat oavbrutet sen tidigt igår morse och NU RÄCKER DET!

Sannavännen har kommit på vem som beställt detta helvetesväder och jag lovar att jag ska ta itu med denne man idag, inte vänligt men bestämt! Idag snöar det dock uppifrån och ner...


Vem

VEM har beställt detta snöande? Jag frågar igen, VEM HAR BESTÄLLT SNÖ?? Jag ber denna människa att snabbt söka vård för det här börjar bli löjligt.

Julen är över, sportloven har varit och därför behöver vi ingen snö nu. Det är dags att släppa fram våren i all dess prakt.

Jag är ju ute och letar efter en vårkappa och när jag hittar den så vill jag naturligtvis använda den, direkt. Då går det inte an att det snöar från alla håll och kanter!

Jag undrar också hur det kan bli snö på marken när det snöar från norr till söder och inte uppifrån och ner?



Röksugen.. men bara i drömmarnas värld

Inatt hade jag en dröm där jag, åter igen, försökte röka. Jag tänkte tjuvröka och gjorde allt för att försöka komma undan så jag kunde ta en cigg. Jag riktigt kände i drömmen hur sugen jag var och hur gärna jag ville röka. Men, tack och lov, var min mamma i närheten av mig, hela tiden, så jag kunde inte ta ett enda bloss trots kämpande.


Trots att jag är 42 år är det skönt att mamma ser till att jag sköter mig, även i drömmen!


Länge sen...

Igår gjorde jag något jag inte har gjort på många, många år. Jag var ute på stan med mina föräldrar och shoppade. Det visade sig att pappa var en jäkel på att springa i affärer. Det KAN i och för sig ha berott på att pappa frös en aning också, vad vet jag.

Dagen avslutades med att pappa bjöd på middag för att fira kvinnorna i familjen. Tack goa pappa för mat och dryck, det satt fint.


God söndag

Vad jag tycker om söndagmornar. Jag vaknar rätt tidigt, tar en kopp kaffe i sängen och läser lite. Men nu är det dags för mig att göra mig söndagsvacker för snart är det dags att åka ner på stan och shoppa lite smått och gott, tjejgrejer med andra ord.
Idag firar jag föresten 60 dagar utan cigg och det är både skönt och befriande att vara utan. Skönt att slippa kolla att man alltid har ciggen med sig när man ska ut. Skönt att slippa kontrollera att man har tillräckligt många i paketet innan man lägger sig för natten för det var verkligen för jävligt om det inte fanns morgoncigg, gärna tre stycken.
Som Sanna säger, jag är ingen looooooooooser, jag är rökfri!


Jag har ångrat mig...

Det var ju den här låten som var bäst och jag hoppas den vinner hela skiten.



En chans till

Nu är det dags för andra chansen och jag säger bara: Snälla, snälla, snälla....... rösta på Star Pilots!
Snacksen ska fram och naturligtvis ska det märkas att jag är kostrådgivare.



Jag är för jäkla bra på matlagning

Att jag är bra på matlagning är väl ingen nyhet men idag överträffade jag, till och med, mig själv!

Började med att bryna purjolök och jordärtskockor i en god olivolja. I med en god fond, vatten, grädde och Martini Bianko. Jo, lite åkte rätt ner i strupen också, fattas bara annat. Kryddade efter behag och lät det puttra...



Under tiden soppan puttrade och spred ljuvliga dofter i köket stekte jag upp laxfilé. Jo, jag tog en slurk Martini till. Sen är det bara att mixa soppan och lägga laxen i en djup tallrik.



.... och slå över soppan och njuta av något som är så gott att man inte tror att det är riktigt sant!


Till alla andra med liknande humor som jag har

Jag lovar, jag kommer aldrig att sluta skratta åt sånt här...


Till min son


Superlördag

Idag kokar Uppsala av kämparlust och glädje och det tack vare män på skridskor!
Sirius spelar mot Edsbyn i bandy och jag funderar starkt på att gå dit. Men så är det ju hockey också, Almtuna möter Växjö och även det är ju hur spännande som helst. Vad ska jag välja, semifinal eller Play off, jag vet faktiskt inte!

Fredag

Igår var det fredag och det brukar vara en bra dag, även på jobbet. Det är lite gladare, lite muntrare och lite lättare att jobba en dag som fredag.
Skulle det, mot all förmodan, vara alltför jobbigt att jobba kan jag ju alltid slappna av lite genom att njuta av den enormt vackra utsikt jag har. Eller vad säger ni, är det inte en tjusig utsikt jag har?





Efter att ha njutit utsikten tillräckligt var det dags att avsluta fredagen på bästa sätt. Det gör man genom att ta med sig, väl vald, kollega ut och ta ett par öl och lite småplock. Tack L, det var mycket trevligt.
Sen är det dags att ta sig hemåt. Eftersom det är fredag, en ensamfredag, så vet ni vad som serveras till middag hemma hos mig, eller hur?



Torsdagens skörd

Idag är det torsdag och det betyder skördedags i det Karlströmska hemmet.  Jag överdriver kanske en aning men det är i alla fall dags att få hem veckans grönsakslåda från Årstiderna.

Det är så fiffigt ordnat, jag beställer bara hem en eller annan låda via nätet så får jag hem den på torsdagen. Naturligtvis samlar jag vuxenpoäng genom att det är ekologiska varor. Det ni!

Jo, det fanns frukt i lådan också.. men barnen hann hem före mig!!



Glad men ledsen, ledsen men glad

Jag är glad över att Sirius klådde Vetlanda med 5-1 men ledsen över att jag inte var på matchen.
Jag är ledsen över att Brynäs torskade mot Färjestad med 0-2 men glad över att jag inte var på matchen.

Jag vill, jag vill, jag vill

Åh vad jag skulle vilja åka på en hälsocamp. Det är något jag har velat länge och nu kan man åka till Svenska HälsoCampen och bli inspirerad, motiverad och piskad av Martin Lidberg. Det enda som står mellan mig och min dröm är 20´000:- i runda slängar...

Ännu ett erkännande

Jag KAN inte låta bli att titta på "Den rätte för Rosing"
Det är lyteskomik när den är som allra bäst.

Åter i vardagen

Jag ska inte säga att det är härligt, det vore att ljuga, men det är åtminstone skönt att vara tillbaka på jobbet igen. Tillbaka till vardagen och rutinerna, tillbaka till arbetsuppgifterna och kollegorna. Nu när jag sitter på jobbet känns det nästan inte som om jag varit borta, allt har ju fungerat bra utan mig! Visst är det konstigt?

Jag gillar män i uniform

Ja, jag erkänner, jag är såld på Star Pilots.


Marken i Sala

Igår var jag på marken i Sala. Jo, man säger inte marknad utan marken där... så har man alltid gjort och så kommer man alltid att göra, jag å.
Det var en marken som alla andra och vi fick med oss det vi brukar få med oss hem. Gustavskorv och Lincals havrebollar. Den här gången kom jag hem med en ny plånbok som jag får plats med alla dessa jä*la kort i, samt godis till barnen. Jodå, mamma får också smaka om hon vill.. men jag tror inte att jag vill, jag håller mig till Gustavskorven och havrebollarna jag!


RSS 2.0