Snacka går ju

Min söndagsmorgon var ungefär som gårdagen, jag vaknade till Biggest Loser, mitt favoritprogram.

Nu har medlemmarna varit på campen så pass länge att paktbildning och skitsnacket tillhör vardagen.

Paktbildning kan jag ta, de kan man splitta men skitsnacket går bort, fetbort! Det finns inget som förstör och gör illa så mycket som just skitsnack och det värsta är att man inte kan försvara sig mot det heller.

Det finns de, både på jobbet och i närheten, som sprider sitt gift och likt ett virus så sprids snacket från den ena till den andra med en rasande fart.

Naturligtvis finns det folk som låter giftspridaren snacka men väljer att inte tro på orden utan har eller bildar sin egen uppfattning. Det finns naturligtvis de som sätter stopp för giftspridningen också, tack och lov.

Men det var inte det jag såg på TV i morse och det är inte det jag tycker värst om. Det är de tillfällen då giftspridaren sprider sitt snack till någon som bara super in orden och tror på dem utan att ens blinka. Tar in och gottar sig för att sen sprida vidare orden till alla som vill höra.

Utanför står den utsatte och kan inte göra något åt det eftersom giftspridaren och de som vill lyssna inte är ett dugg intresserade av vad den utsatte har att säga. De har ju redan sin sanning, de VET vad den utsatte säger, gör, har gjort och kommer att göra. För att veta allt detta behöver inte ens giftspridaren vara i närheten av den utsatte, den behöver inte ens känna personen i fråga, den bara VET.

 

Tänk att det ska vara så mycket lättare att ta till sig giftet, bli smittad och föra smittan vidare än att kontakta den utsatta och fråga. – Är det verkligen sant det här som jag har hört, har du sagt så, har du gjort så eller?

Men nej, det sprids med vindens hastighet och blir bara större och större och som sagt, inget kan jag göra åt det.

Något jag dock kan göra är att stolt ställa mig rakryggad i vinden och låta giftet passera. Skaka av mig det som faller ner på mig och inte bry mig. För jag vet, endast jag vet, vad som är sant eller inte när det gäller mig själv.

Jag har bestämt mig, de ska inte få komma åt mig eller min familj, så det så! Har du bestämt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0