Valborg

Då var det dags igen, tänk att den kommer varje år. Valborg alltså.
Det är en helg då det inte är kul att vara tonårsförälder för det är ju inte bara en studenthelg utan en helg då alla ska festa.
Det är också en helg då det ska krossas flaskor och grisas ner. En helg då killarna ska visa sig starka och ge sig på folk till höger och vänster. En helg då alltför många tjejer blir fulla och utnyttjade sexuellt.

Som ni hör, en vanlig Valborg i Uppsala.

Här i stan har man prata väldigt mycket om alkohol. En ”tonårspalör” skickas ut där föräldrar får hjälp att prata om alkohol och droger med sina tonåringar. Det är väl bra, men jag tycker man har glömt en sak och det är närvaro. Den här stan och framför allt ungarna behöver närvarande föräldrar. Fast de flesta föräldrar har fullt upp med eget firande, tyvärr.

Själv jobbar jag nu under förmiddagen men sen ska jag ner på stan. Men inte för att fira Valborg utan för att jag vet att mina barn och deras kompisar är där. Händer något vill jag vara närvarande. Jag kräver inte av dem att de ska umgås med mig, det vore bara dumt att ens tänka den tanken. Jag vill bara vara närvarande!

Kvällen avslutas på samma sätt som Valborg har avslutats i nu sexton år. Med grillning i det karlströmska hemmet. Den som vill får komma, det är öppet!



Sist men inte minst grattar jag min lillebror Magnus som fyller år idag!


Kommentarer
Postat av: Maritha

Ha en riktig skön och härlig valborg Mie

2010-04-30 @ 13:45:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0