Självkänsla

Jag har under en tid tillbaka jobbat med min Lista, jag prickar av en sak i taget och fuskar inte ett dugg. Det är dumt att fuska när det handlar om mig själv, om min egen självkänsla.
Jag har i alla tider haft ett gott självförtroende men en lite mer sviktande självkänsla, vilket jag börjar förstå mer och mer. Det har helt enkelt inte varit balans i mig.
Jag tror på balans i livet när det gäller det mesta i och omkring oss. Nu är det dags att ta tag i balansen mellan självförtroende och självkänslan.

Jag håller nu på att läsa Mia Törnbloms bok ”Självkänsla nu” och jag ska erkänna att jag var mycket skeptisk till en början. Jag har helt enkelt tyckt att hon varit lite väl klämkäck för mig, jag har ju velat tycka synd om mig själv!

Men ju mer jag läser i boken desto mer tycker jag om henne och det hon säger. Detso mer jag läser i boken desto mer förstår jag av mig själv.

Jag nu att citera henne direkt från boken, för det här var något som fastnade hos mig.

”Vi kan inte alltid påverka vad som händer oss men vi har alltid makten att bestämma hur vi ska hantera det känslomässigt. Med det menar jag inte att det måste vara lätt eller att vi alltid lyckas, men när vi har lärt oss knepen vet vi att vi kans och vi slipper känna oss som offer. Om jag stärker min självkänsla blir det inte längre så viktigt att alla ser och uppmärksammar allt jag gör och är, eftersom jag nu har lärt mig att bekräfta mig själv. Det betyder inte att det är fel att tycka om komplimanger eller att vara duktig, kreativ och ambitiös. Men det är vitigt att motivet är det rätta: Jag gör det för att jag vill göra det!”


Kommentarer
Postat av: äldigt brea

En tanke från mig till dig

Lite bättre lite snyggare än alla andra......



snott som vanligt men stämmer väldigt bra så vad gör det

2010-01-27 @ 22:40:27
Postat av: Lisbet

från mig

2010-01-27 @ 22:41:27
Postat av: Daniel

Aldrg lätdet här med själkänsla.. tror de flesta borde arbeta på den!!

2010-01-28 @ 20:51:40
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0