Picknickbak

Idag har jag haft en härlig dag med både nyttigheter och onyttigheter, precis så som det ska vara under semestern.

Jag började min dag på gymmet. Där körde jag ett riktigt hårt pass och simmade 600 meter efteråt. Det var riktigt, riktigt skönt.
Väl hemma igen tog jag det mest lugnt i den kvava värmen som blev.

Men när kvällen kom vaknade jag till liv igen och satte igång att baka picknick-pizzabullar. De bullarna är perfekta att ha med på just picknick och jag bjuder gärna på receptet.

Gör först en deg på:
50 gr margarin eller 0,5 dl olja
5 dl lättmjölk
50 gr jäst
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg och
ca 13 dl vetemjöl.
Rör ihop degen som vanligt, låt jäsa i ca 30 minuter. Dela degen sen i två delar och kavla ut varje del och fördela valfri fyllning på.
Rulla ihop som en rulltårta och skär i ca 40 bitar. Låt jäsa på plåt ytterligare en halvtimme, pensla med uppvispat ägg och strö på oregano, pizzakrydda eller annat ni tycker är gott.
Grädda i 225 grader i ca 10-12 minuter. Klart att njutas!

Fyllning
Börja med att bre ut tomatsås/chilisås/ketchup på den utkavlade degen. På med proteiner/grönt och ost. Krydda efter smak och behag. Fyllningen går att variera i det oändliga, det är bara smak och fantasi som sätter gränser.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0