Tack och adjö

Det har varit kul att ha dig men nu försvinner du ifrån mig och alla andra.


Mellanbra

Idag är det en sådan där mellandag som man kan ha ibland. Inget är riktigt bra men inget är heller inte riktigt dåligt.
Jag är fortfarande halvkrasslig men inte så pass att jag måste vara hemma. Jag är heller inte på topp så jag utför väl inte lika mycket som jag borde på jobbet. Men mer än jag hade gjort om jag hade varit hemma i alla fall.

På lunchen idag träffade jag en vän som jag inte träffat på evigheters evighet. Det var jättekul och vi bubblade på som vanligt. Idag åt vi pasta och min innehåll tomatsås och skaldjur. Det skulle visst vara saffran också men det märktes inte alls.
Jag bad om att få fullkornspasta till mig men se det gick inte alls det för den var slut. Vi var alltså där vid halv tolvtiden och då borde den inte vara slut.
Det var bara ytterligare ett bevis på att bra kost inte är helt lätt att uppbringa en vanlig torsdag.
Jag önskar dock att det fanns ett större hälsotänk även i lunchplaneringen och en vacker dag så kanske...


Åter på jobbet

Idag känns det "så där". Jag är inte sjuk men heller inte helt frisk så därför blir det en jobbardag. Dessutom ska jag ut och luncha med en kompis jag inte sett på evigheter och DET ser jag fram mot. Mycket!

Ont

Idag är det inte kul att vara vaken.
Jag har ont i huvudet, så förbannat ont i huvudet.
En tablett är intagen och vilat har jag gjort men värken vill inte ge med sig!

Idag är det jättesynd om mig, så det så!


Intervallat

Vet ni hur jobbigt det är att intervallträna och intervalla mellan Nordic Walking och jogg?

Jo, det är SKITJOBBIGT!!


Goder morgon

Idag har jag sovmorgon och den njuter jag av i vaket tillstånd. Är det egentligen klokt att vara vaken före sex en dag då jag kan sova?
Idag ska jag och kollegan Oskar ut i Gottsunda och fota. Fota livet, samhället, väder och vind till våra nya nätsidor om just Gottsunda och livet där. Men först lite mer kaffe och soft i sängen.


Måndagsmys...

dsc00711 (MMS)

Måndagsmys...


Sanslöst snålt, dumsnålt

Dottern vill gå på dans och ber sin pappa sponsra henne med en femhundring till avgiften som är på en tusing. Men pappan, som inte alls ser det som att han ger sin dotter pengar, säger att han inte tänker betala eftersom han redan betalar underhåll till mig!

Herre gudars, tänk att det ska vara så svårt att sponsra sina barn utan att blanda in mig? Tänk om jag skulle blanda in den där pappan så fort jag gav barnen pengar, jag skulle ju inte få göra annat än att blanda in honom men är det sådant som krävs så…

Just nu är jag så trött på att vara en bankomat där jag betalar allt och lite till. Jag är så trött på att få skit för att jag någon gång säger nej till att ge bort mina pengar eller ber den där pappan om hjälp. Jag är less på att höra talas om underhållspeng som tros kunna täcka allt! Herre gudars, ville jag ha pengar över skulle jag också låta mina barn bo någon annan stans och betala underhåll för dem, tänk så billigt det skulle bli för mig! Att tro att någon levande människa enbart kostar två gånger dryga tolvhundra är så löjligt naivt och skitdumt att jag inte finner ord.
Men som sagt, det är inte mig och min ekonomi det handlar om egentligen. Det handlar om att ge sin dotter en ynka femhundring till en danskurs!


Plocka äpplen

dsc00708 (MMS)

Plocka äpplen


När jag ändå håller på med det här kan jag passa på att….

Visst är det otroligt så stora småsaker kan bli, hur mycket merjobb ett plockande kan bli? Ni kvinnor vet nog vad jag pratar om.
Min kollega spillde lite på gallret under kylskåpet och när hon torkade av det tänkte hon att “när jag ändå håller på med det här kan jag passa på att….” Det slutade med att det var fint under kyl och frys, båda gallren var diskade och halva huset var dammsuget. Bra jobbat där!

Idag så skulle jag göra lite plats i kastrullskåpet eftersom vi köpt ny kastrull igår. Jag öppnade och såg att det var dags för städning. Så ut med alla kastruller och när “jag ändå håller på med det kan jag ju passa på att…”
Det slutade med en storrensning bland kastrullerna och jag kastade gamla och dåliga pottor. Jag fortsatte städandet med att diska och handtorka alla kastruller och lock. Skåpet, lister och galler är tvättade och tillbakasatta. Allt bara för att jag skulle ge plats åt en ny kastrull.
Jag ska erkänna att det blev värre än så “för är jag ändå håller på med att städa skåp kan jag passa på att städa ur de andra skåpen också…”

Jag vet inte än hur den här dagen kommer att sluta men jag är säker på att jag kommer att passa på att göra en hel del!


Oupa!

dsc00707 (MMS)

Oupa!


Vilo- och tårtfredag

Idag är det fredag, fredag som i vilodag för mig. Inte nog med att jag kommer att vara rätt stilla, jag kommer att äta tårta också! :)

Det händer så sällan så det är något jag ser fram mot med gott samvete och savande smaklökar!

 


Höst

Nu är hösten här... det märktes mycket tydligt nu när jag var ute på min kvällstur.
Jag kunde, för första gången i år,
GÅÅÅ LÖÖÖD!


Träningslördag

Nu på lördag har Actic, som är mitt gym, öppet hus med fri träning och aktiviteter hela dagen. Gissa vem som kommer att bo där då?
Därtill är jag föresten nödd och tvungen för på lördag kväll är vi bjudna hem till mina föräldrar på Ouzo.


Oupa!


Önskelista

I år blir min önskelista till Tomten kort. Får jag bara det jag önskar mig så är jag nöjd, jättenöjd!


Kärlek och glamour på en och samma gång!


Mums, lördagsmums...

dsc00701 (MMS)

Mums, lördagsmums...


TGIF

Idag är det fredag
Idag lyser solen
Idag är det skönt att leva





...

Det är INTE skönt att cykla i spöregn. Men jag gjorde det!!


Veckans träning

Min kära kollega har gnällt över att jag bara skriver om träning i min blogg nu för tiden. Därför fortsätter jag med det, bara därför! ;)
Till slut förstår kollegan kanske att Mies toppform är viktig, till slut förstår kanske kollegan att härmas är bra!


Nu när jag känner mig rätt OK igen är det läge att planera min träning. Det har ju varit lite si och så med planeringen den senaste tiden vilket bara är dumt. För som jag sagt tidigare, planering är A och O!

Måndag, konditionsträning jogg/prommis 60 minuter
Tisdag, tung styrketräning 30 minuter. Uppvärmning med crosstrainern
Onsdag, konditionsträning på gymmet, crosstrainer 30 minuter
Torsdag, tung styrketräning i 30 minuter
Fredag, vilodag
Helg, lättare styrketräning med i fler set. Konditionsträning jogg/prommis.

Kom igen nu kollegan, hur ser din träningsvecka ut?


...

Det kan vara farligt att pussas... man kan få mononukleos!


Ihopkört

Ibland händer det absolut ingenting om dagarna och ibland kör saker och ting ihop sig. Det är liksom ingen ordning på allting!
Idag kommer vår nya spis hem och det är inget vi tycker är trist på något sätt. Tvärt om, det är mer än nödvändigt för restaurangmat är dyrt och färdigmat är äckligt.
Spisen flyttar in till oss någon gång mellan sju och tio nu på förmiddagen. Vi vet ju att den inte kom mellan sju och åtta så det lär bli någon gång mellan åtta och tio.
Mitt i allt, eller rättare sagt tjugo i tio, ska sonen vara på vårdcentralen för att kolla om det är influensan eller något annat han lider av.
I vanliga fall hade han kunnat ta sig dit själv men inte nu när tempen står på runt fyrtio grader mest hela tiden. Vid den tempen kan allt och lite till hända, jag lovar!
Jo visst, klockan tio ska jag vara på ett möte också, det hade jag nästa glömt.

Därför håller vi tummarna för att spisen kommer nu så jag kan åka till mötet och maken ta sonen till VC. Om inte får jag drälla in på mötet när sonen har träffat läkaren och åter är i hemmets trygga vrå. Maken får då passa spisen men idag får han INTE fixa mat!


Ut och gå...

Stavgång är något jag inte gärna ägnar mig åt offentligt.
Men Nordic walking går bra, jättebra!





Gnäll och gnöl

Idag måste jag få gnälla av mig lite för jag har ont!

Jag har tidigare haft ont i höger axel. Det spelade inte någon roll om jag tränade eller inte, jag hade ont oavsett. På gymmet fick jag rådet att träna axeln med gummiband, efter ett par veckor var värken borta.

Nu har jag i stället fått ont i ryggen, åt vänstra sidan till, och ont i vänster axel. Jag blir galen! Jag tycker om att träna, träna hårt och jag vill inte lägga av med det. Men å andra sidan kan jag inte gå omkring och ha ont i kroppen jämt och ständigt heller. Det gör ingen lycklig! Att söka läkare i tid och otid har aldrig varit min grej heller utan jag kör hellre på och hoppas att det går över.

Skulle det, gud förbjude, inte gå över så blir jag nödd och tvungen att gå till läkare. Men så här i första skedet gnäller jag bara… det hjälper kanske bara det!


Spis(a) bröd

Nu har vi handlat en ny och fin spis. Får hem den i morgon och då blir det baka av, det lovar jag.
Tills dess bjuder jag på ett recept på ett gott bröd. Kanske blir det just det jag bakar i morgon!



Mörkt hälsobröd

1 liter fil
1,5 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 tsk salt
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 dl solrosfrön
1 dl linfrö
1 dl russin
Ev. 1 dl hasselnötter, valnötter, eller torkad frukt.

Blanda ihop fil, bikarbonat, sirap och salt i en bunke. Tillsätt vetemjöl, grahamsmjöl, rågmjöl, solrosfrön, linfrön, russin och hasselnötter. Smörj 2 formar och fyll dem med deg. Strö över lite vetemjöl.
Grädda i 200 grader i 60 minuter. sänk värmen till 175 grader och grädda ytterligare 30 minuter. täck med folie om det bränns. Prova med en sticka att brödet är torrt.
Låt vila i formarna i ca fem timmar.


Det gulnar och det är inte kul!

dsc00695 (MMS)

Det gulnar och det är inte kul!


Lördagsmys...

dsc00692 (MMS)

Lördagsmys...


...

Det var meningen att jag och maken skulle ge oss ut och shoppa ny spis idag. Det var något jag såg fram mot för det är ju alltid kul att hoppa.
Men idag kom vi på att det nog inte är någon idé att köpa ny spis för den kommer inte heller att fungera här hemma.

Något hände när spisen gick sönder igår, hälften av uttagen här hemma är döda och ungefär hälften av våra lampkontakter fungerar. Naturligtvis är just uttaget till spisen dött och då är det ingen större vits att köpa ny spis. Att ta hit någon el-snubbe för att kolla vad som hänt kostar flera tusingar nu när det är helg och det känns rätt ovärt!

Så det får bli en helg med en del restaurangbesök och en och annan mikrad måltid...


Dagens I-landsproblem

Maken ringde nyss och meddelade att vår spis har dött. Poff, så var den stendöd.
Det betyder att vi måste köpa en ny i morgon. Frullen klarar vi av att äta ospisad, men sen måste vi ha en spis.
Så dagens I-landsproblem är: Vilken spis ska vi köpa?
                


Lunchgymma

Idag är det dags att gå igenom veckans andra pass. Eftersom det är på lunchen jag tränar idag också blir det ett tungt pass med endast ett set med åtta till tio rep.
Tränar jag efter jobbet eller under helgen brukar jag antingen köra "styrkelek" eller tre set med tio till tolv rep.
Jag vet inte vad alla olika experter skulle säga om mitt upplägg men det fungerar för mig och det är väl egentligen huvudsaken.
Jag känner mig piggare och starkare, jag har byggt muskler och har inte ont någon stans. Framför allt har jag kul och jag trivs med min träning. Vad mer kan jag begära?! Blink


...

I morse när jag cyklade till jobbet var det alldeles disigt ute. Det var både vackert och lite mystiskt på en och samma gång. Inte gjorde det något att jag var tvungen att pumpa däcket i morse, att jag var lite sen eller att frisyren gick åt skogen i dimman. Det var så vackert att allt sådant är förlåtet…

Min cykel är inte funnen men jag har fått låna en. Tack och lov säger jag! Jag gillar att cykla mina 15 kilometer om dagen, jag behöver det!


Rätt rätt GI-rätt

På väg från träning till jobbet gick jag förbi en liten affär som sålde både ditt och datt. Affären hette Eat Right och det var det som fångade mitt intresse. Att äta rätt är ju aldrig fel!
Såg reklam om att de hade GI-sallader och GI-matlådor. Naturligtvis stoplade jag in för att titta lite närmare. Väl där inne blev jag glatt överraskad. Det fanns verkligen både ditt och datt och även mat, bra mat att äta där eller ta med.
Jag började prata lite med mannen bakom disken och han berättade att maten var ”GI-mat”. Jag frågar om han med det menar mat som innehåller hel- och fullkorn, inte höjer mitt blodsocker så mycket och håller mig mätt lite längre.
Naturligtvis var det just det han menade men jag är så trött på att folk envisas med att säga att de äter eller säljer GI-mat och därför blev jag lite provokativ mot honom, stackarn.

Guess what? ALL mat är GI-mat! Frågan är bara hur högt GI-värde det har… även vitt bröd har ett GI, snabbmakaroner har ett GI och även rent socker har det.

När vi hade diskuterat ett bra tag om näringsinnehåll, vitaminer, mineraler och GI-tabeller var jag tvungen att berätta att jag är dipl. kostrådgivare och då blev vi genast vänner han och jag. Som en liten ursäkt för mitt uppträdande ska jag sätta upp veckans meny här på jobbet så mina kollegor också kan äta GI-mat!


Nu får det vara nog…

Efter en tids elände med förkylningar är det äntligen dags att träna. Gudarna ska veta att jag har längtat, längtat mig sjuk.
Inte nog med att jag har varit förkyld. Utan träningen har jag även blivit stel, känt mig trött och håglös men samtidigt enormt rastlös. Naturligtvis har det varit synd om mig och jag har tröstat mig med godis och mat. PUCKO!!
Men nu känner jag mig bättre och jäkligt sugen på att få ta i igen. Därför blir det gymmet på lunchen idag och väl där blir det ett tungt pass. Så det så!


I stället för att förbanna den träning som inte blev, välkomnar jag den som kommer.



Biggest loser

Idag var det premiär på Biggest loser Sverige. Eftersom jag är ett stort fan av den amerikanska serien så har jag sett fram mot den svenska.
Men jag kan inte säga att jag är imponerad, inte än i alla fall.
Jag tycker inte Jessica Almenäs gjorde ett bra jobb, men det tar sig kanske med tiden. Jag är inte nöjd med tränarna heller, det var liksom inte någon Go i dem och deltagarna verkade också rätt lama. Det var så där Svenskt lagom på något vis över hela programmet.
Och är det något jag inte är så är det lagom, därför vill jag inte heller se sådant som är lagom.
Men jag ger det en chans till, självklart. Men än så länge ligger Sverige under i Biggest loser kampen, bra mycket under.


Flitig

Ni må tro att jag blev förvånad när kollegan passerade mitt kontorsrum och vrålade ”Liten slampa”!

Jag blev rätt paff och fick inte ur mig ett ord till att börja med. Men undrade stilla Hur människan kan gå och vråla slampa efter mig? Just detta, att inte få ur mig ett ord är för övrigt rätt ovanligt!

Det tog dock inte lång stund, även om det kändes så, innan jag förstod vad hon faktiskt hade vrålat. Inte hade hon skrikigt ”liten slampa” till mig. Nej, hon skrek ut sin beundran över mitt sätt att arbeta hårt idag. Hon skrek ”flitens lampa” och inget annat!


Tur i svamp, svamptur

Idag har jag och maken tillbringat större delen av dagen i skogen. Vi hade tänkt oss en liten tur men både svampen och vädret såg till att vi var uten mest hela dagen.

Det första vi hittade, eller rättare sagt jag hittade, var svart trumpetsvamp. Oj, vad det tutade runt om i skogen!



Jag har tidigare både hört och läst om att det ska vara dåligt med svamp runt om i våra skogar. Det är inget jag kan hålla med om. Det finns en hel del och tillväxten är god så blir det bra väder kan allt hända.
På vår tur så har vi även sett och plockat rödgula trumpeter, trattisar, taggsvamp, riskor, kremlor och en massa fina soppar. Ovanligt fina soppar utan en massa ohyra i.
Visst ja, en massa kantareller har vi också fått med oss hem. En del stora, en del rätt små men alla lika goda. Glädjande nog finns det än fler kvar ute i skogen som bara väntar på att få växa till sig. Så om ett par veckor blir det svamporgie i det karlströmska hemmet, var så säker!


De tutade på mig när jag gick förbi.

dsc00681 (MMS)

De tutade på mig när jag gick förbi.


Hjärta eller hjärna

Vilket ord väger tyngst, vilket är det mest sanning i. Det som är sagt i lugn och ro eller det som är framkastat i stridens hetta?
Det som är sagt i lugnet är kommet från hjärtat men då har det också passerat hjärnan, tänkts igenom och formulerats.
Det som är sagt i stridens hetta är däremot enbart en reaktion från reptilhjärnan. Det är inte genomtänkt eller formulerat utan bara utkastat rakt upp och ner.

Jag vill gärna tro att hjärtat talar sanning, att det var en kärlekshandling det handlade om. För alternativet är att det som tidigare formulerades som en kärlekshandling nu har blivit ett ok som är tungt att bära.
Därför frågar jag igen, vilket är det mer sanna. Det från hjärtat eller reptilhjärnan?

                                  


...

Dotter har varit och är sjuk och maken är på frammarsch i sjukträsket. Sonen är frisk och jag har åtminstone varit det fram till idag.

Därför kom det kom inte som en överraskning när jag vaknade med halsont och ömmande kropp i morse. Det hade varit smått otroligt om jag fått klara mig undan smitta och förkylningar. Det är ju inte bara hemma det är förkylt utan på jobbet, på bussen, i affären, ja överallt är det förkylt.

Det absolut värsta med att vara förkyld är att jag inte kan träna. För naturligtvis är jag rastlös och jättesugen på att träna. Träningsväskan, min rosa fina träningsväska, står här bredvid mig och lockar men nej, det är bara dumt att träna nu när jag är förkyld. Dessutom vet jag att jag egentligen inte orkar det… jag vet det om jag känner efter ordentligt. Men trots det så är jag rastlös och träningssugen.


Första september

Precis som jag brukar fråga mig själv om vart veckorna tar vägen frågar jag också vart månaderna tar vägen?
Är det någon som tycker det är klokt att vi nu har september här?!

För mig är september en rätt mysig månad. Nu får jag kura vid levande ljus om kvällarna. Det är lättare för mig att röra mig ute eftersom det är rätt pollenfritt och svalt. 
Därför gillar september rätt bra, i synnerhet nu när jag vet att det även kommer att bli en massa svampplockande i skog och mark.


Nu njuter vi september tycker jag…


RSS 2.0