Fummelmorgon

Det märks att jag är inne i kvinnoveckan… det är inte mycket som går min väg! Eller är det kanske så att det är just de tillfällena jag lägger märke till och inte de andra?!

I morse när jag skulle till jobbet strulade det med allt och inget, förstås! Jag tappade nycklarna, jag fick inte upp dragkedjan i jackan eftersom den är trasig, sladden till hörlurarna från telefonen fastnade i styret och slets ur mina öron, kedjan åkte av. Men DÄR gick det tack och lov bra, ett par varv bakåttramp så satt kedjan där den skulle igen.
Jag hade motvind hela jäkla vägen till jobbet, oavsett åt vilket håll jag cyklade. Jag glömde mina solglajjer hemma så nu får jag väl ont i skallen också.
Nu är jag på jobbet och undrar om jag törs gå och ta en kopp kaffe… eller kommer jag att få den i knät månntro?

Det här inlägget tog föresten jäkligt lång tid att skriva eftersom jag hamnade fel på tangentbordet ett par gånger, inte har kunnat stava och inte vetat vad det är jag skriver om!


God grå morgon

God morgon på er alla.

Idag vaknade jag upp till en lite grå morgon och det ser ut att kunna bli regn idag. Det tackar jag för i så fall, jag vill ha lite regn nu.
Jag vaknar nu upp varje morgon med lite smått grusiga ögon. Dessutom står håret på ända eftersom jag är tvungen att skölja bort allt pollen innan jag lägger mig varje kväll. Så ni må tro att jag är läcker när jag kliver upp!
Men jag vägrar låta min allergi ta udden av allt det vackra som händer och sker nu när våren äntligen är här.
Något jag njuter än mer av är en aningens träningsvärk i både armar och ben.

Det känns fint att vara på gång igen och därför ska jag fira det med ett core-pass på lunchen idag. Det är mitt favvocorepass så jag vet redan nu att jag kommer att få än mer träningsvärk i morgon. Weeho!


24´255

24´255 är inte vad jag får ut i lön efter skatt... det är heller inte priset på en ny soffa jag sett och vill ha. Nej, det är det antal steg jag fått ihop under dagen idag. 
Med cykling till och från jobbet, ett intensivt spinningpass och det jag själv stegat ihop blev tillsammans 24´255 steg. Det är jag nöjd med, absolut.
Jag var ju hemma och sjuk i början av stegtävlingen vi har på jobbet så ni må tro att jag är glad över varje steg jag får ihop nu...

Heja mig, gudars vad jag stegar bra!


Dagens tips...

Egentligen är det dags för en vägdag men jag vet inte om jag törs
efter sjukdom och påsk.

Fast gör jag som på bilden kanske...

kvinna väger sig..

I övrigt så tycker jag att vågen är något som ska komma i tredje hand.
Först gäller det att känna efter själv, se på sig själv och nypa lite.
Sen är det måttbandet som gäller för oj så man kan förlora centimetrar utan att förlora ett enda kilo.
I tredje hand kommer som sagt vågen.
Men allt det där vet ni ju redan, eller hur!?


Namnsdagsgrattis...

Nej, det är inte Barbablå som har namnsdag, det är Marcus...



Weeho...

Äntligen, äntligen är jag på gång igen. Jag har precis planerat veckans träning och jag känner mig pigg och riktigt träningshungrig!
Jag börjar veckan med ett spinningpass och på onsdagen kör jag core på lunchen. Torsdag får bli en vilodag eftersom jag är borta hela dagen i Örebro.
Arbetsveckan avslutas med ett spinningpass, skönt!
På lördag ska jag fira valborg och söndagen njuter jag Yoga.

Det känns mer än bra att äntligen kunna träna igen efter förkylningsvila och jag är superhungrig på träning!

Jag älskart!


mysdagar

Igår hade vi premiärpicknick i stadsträdgården och jag lovar, det var en härligt. Det var varmt, gott, mysigt och glatt. Jag älskar verkligen att picknicka med vänner, det är så lätt att umgås ute på något vis. Det enda minuset var bristen på fräscha toaletter i stadsparken… men det blev ett litet minus jämfört med alla stora plus!

Dagen idag är än varmare än gårdagen och idag får jag kaffebesök av en kompis.
Vi kommer, det vet jag redan nu, att sitta ute på altanen, dricka kaffe, skratta och pladdra en hel del. Mys!

Avslutar kanske kvällen på lotten…

 


Dagen idag...

Dagen idag är en picknick-dag! Jag och några vänner ska träffas i stadsparken vid tretiden, umgås och ha det gott.

Vi har inte ätit så väldans mycket påskmat i år men lik förbannat är jag trött på den. Jag vill inte se mer mat eller godis nu och därför passar picknick bra.

Lite ost, kex, kycklinglår, vindruvor och rosé. Kan det bli bättre?

Men först, en tur i skogen. Håll en tumme för att vattnet har sjunkit undan så att jag kan ta hela slingan utan att drunkna!


Vår lilla lott

Om det ungått någon så är det så att vi blivit med lott. Det finns enormt mycket att göra med den innan vi kan börja så och skörda men det gör inget. Hälften av njutningen är grovröj och planering... lovar!

Det är som sagt mycket att göra...
Naturligtvis finns det plats för vila och fika.
Jodå, lott-outfiten går naturligtvis i rosa!

Pressat...

Det känns lite i kroppen idag att jag grävde lott igår. Men vad gör väl det, det är en härlig värk!

Idag hade vi också tänkt ge oss iväg till lotten men vi får se hur det blir. Just nu har jag fullt upp i köket. Lammfärsbiffarna är färdigstekta och ska bara få ett täcke av chévre och honung innan de äts upp senare i eftermiddag.

Citron- och apelsincheesecaken jobbar jag med för fullt och ska precis börja pressa citroner och apelsiner. Jag ska nog passa på att göra en god juice till mig själv när jag ändå håller på, bara för att det är så gott.

Ute strålar solen och det är rena sommarvärmen, därför önskar och hoppas jag att jag hinner ut till lott.

Om inte ger jag mig ut på en kort träningsrunda i stället… jag vill ju ha plats för allt det goda!

 


Lottfredag

Idag tar jag med mig maken, picknick, stolar och cyklar iväg till lotten.  Vi ska ha en heldag där ute och redan nu vet jag att det kommer att bli mys!

Tänk att man kan bli så glad åt så lite egentligen. Det är väl underbart?!

 

Ha en underbar långfredag alla, det ska jag ha!

 

 

Jag tror föresten att jag måste köpa mig en lott-hatt, fast helst en blommig en!

 

 


Nu drar jag... kvastar vidare...

Glad påsk alla!

 


Ler vidare...

Jag har ju fått förtroendet att ingå i SKTF´s styrelse som ni vet nu.
Jäklar så kul det är, så stort, så spännande och så roligt.
Det är inte bara min lilla lott som får mig att le, utan SKTF också.
Jag började min onsdag med att fixa protokoll uppe på avdelningen och det är så härlig stämning där att man inte kan bli annat än glad. Jädrar vad jag tycker om att vara fackligt aktiv!
Men när jag kommer hem från jobbet idag kommer mitt flin inte bottna sig i SKFT utan i min lilla lott. För naturligtvis ska jag dit ikväll också!





Rivit lott

Eller rättare sagt, gubben och jag har varit på lotten och rivit tills solen försvann och det blev mörkt. 
Det ÄR ju så härligt att gå där och riva, sparka, planera och drömma. 
Jag vet inte vad som är roligast, att planera, drömma eller göra lott. Därför njuter jag av allt...

Lotten har stått orörd ett tag så det finns att göra. Men det viktigaste är gjort. En liten trall att sitta och fika på är iordninggjord. Så första gången vi är och lottar under dagtid ska vi minsann ha med oss stolarna som ska vara där och en redig kaffekorg.


Så det så!


Lottvinst...

Jag och maken har blivit med odlingslott och det ger oss en hiskligt massa vuxenpoäng antar jag. Det ger dessutom en massa vardagslyx och det är bevisat, man mår bra av att stå med nävarna i jord, se saker och ting gro och få njuta av skörden. Det finns till och med särskilda trädgårdsterapier och terapeuter men så långt ska vi inte gå, inte riktigt!
Det är tur att jag inte är rädd för att hugga i för det behövs en hel del röjande till att börja med. Det är ingen som använt lotten på ett tag så den är igenvuxen. Men med lite handkraft så är den snart i skick att njuta av, det lovar jag.
Naturligtvis ska vi ha en liten vrå på lotten där vi kan sitta, dricka kaffe och se ut över ägorna. Men först ska det planeras och sås och det ser jag fram mot, massor!




God morgon, dålig hårdag

Precis färdigfrullad är det dags att göra något åt håret. Jag somnade med blött hår i morse och det var INTE så himla bra gjort.

Vilken frilla jag har… fast jag skulle säkert få pris på någon visning, den är ju väldigt hög och fluffig så att säga!

 


God morgon, dålig hårdag!




Äntligen... vardagsmotion

Idag kände jag mig tillräckligt frisk för att ta cykeln till jobbet. Det är ju en bra bit som dessutom är allt annat än plant. Det gick bra, dock saktare än vanligt. 
Nu under kvällen blev jag sugen på en kvällsprommis och när sådana anfall kommer är det bara att lyda hjärna och kropp.
Nu sitter jag här, en timme senare och summerar dagens motion och reggar den på Tappa där vi på jobbet tävlar.


Det blev en bra stegdag idag, totalt 19´357, och det känns fint!




Goder morgon, goder morgon

Nu sitter jag i ett tyst och lugnt kök och myser thé och smörgås. Det är redan tolv grader ute och det är ljust som på blanka dagen.

Det här kommer att bli en bra dag, det är jag redan övertygad om!


Mys...

Idag har jag verkligen njutit... hela långa dagen.  Trädgården och altanen har blivit både iordninggjorda och välanvända idag.  Vi har premiärfikat och premiärlunchat ute på altanen idag, i solen! Jag har till och med lyckats bli lite röd på både kinder och nästipp.

Nu ikväll har jag och maken både hunnit med en promenad och en cykeltur. Som om inte det vore nog har vi i kväll blivit med kolonilott också! Nu ska här odlas så det står härliga till!

I morgon är det jobb mest hela dagen, men det kan vara nog så njutbart nu när jag varit hemma och sjuk i två veckor!

Månen var helt enorm nu i kväll...


45 och rynklös

 

Nu är jag tillbaka i cybervärlden igen efter ett dygns frånvaro. Jag är tillbaka ett år äldre, ett år visare och klokare men inte en enda rynka till har jag fått. Inte ens en liten krämpa kände jag av i morse när jag vaknade. Det är nästan så att jag blir religiös!

Dagen igår var jättefin. Det var planerat att jag skulle ha fest hemma men eftersom jag varit sjuk ett bra tag så sköt vi upp den till längre fram i vår i stället.

Så dagen igår var jättelugn. Den började med att make och son kom och sjöng för mig. Det var riktigt tjusigt och för första gången har jag hört ett hurra i stämmor!
Lite senare ringde Sanna och sjöng minst lika vackert hon...

På kvällen var jag och maken ut och åt sushi. Vi åt på Uppsalas bästa sushiställe, Ippai. Är ni i Uppsala så måste ni passa på att äta där.

Avslutade kvällen med barhopping och vi hann med några barer innan vi köpte snacks och åkte hem för att svulla.

Dagen blev fin på alla sätt och vis och jag fick ha bästa familjen kring mig. Tack för att ni finns hos mig min fina familj!

Men nu är dagen som sagt över och jag är ett år äldre,
ett år visare och klokare men utan 45-års rynkan!

 


Datorfri dag...

Vi syns den 17:e, då allt är över...

Bakdags....

Tack och lov känner jag bättre idag. Så pass mycket bättre att jag till och med orkade fixa en god kaka tills i morgon.
Den här gången blev det en Guinness- och chokladtårta med Philadelphiatopping. Jag lovar, bara toppingen skulle kunna göra mig lycklig och mätt!

Påskmeny

Jag älskar att planera menyer, laga och äta mat. Så nu när påsken närmar sig så gnuggar jag händerna i förtjusning.

Jag har inte en aning om vi kommer att bjuda hem folk i påsk eller inte men äta gott ska vi göra oavsett!

Det lutar åt att jag kommer att göra en trerätters en av dagarna i påsk. En trerätters som förmodligen, jag är inte säker än, kommer att bestå av…

Mie´s nubberöra med hembakt hårt bröd och ägg till förrätt.

Till varmrätt blir det lammfärsburgare med chèvre och sötpotatis och som avslutning blir det en citron- och apelsincheesecake.


Vad säger ni, låter det gott eller har ni andra förslag?



Ätbara blommor...

Det är synd att Runar inte bor kvar här i området...
Mina doftvioer är i akut fara och det gillas inte!

 

Rådjurskid äter blommor i trädgård

 


...

Nu är min sjukdomsscarves färdig. 
Eftersom jag gjort den under tiden jag varit krasslig borde jag bli helt frisk nu när den är färdig.

Eller hur?!

 

Stickad scarves

 

 


Stolt mamma

Det är jag det, jag är en stolt mamma till en dotter som idag vunnit två priser i skolan.

Hon går första året på ett mediaprogram och har, tillsammans med några andra, gjort en kortfilm. Den filmen har varit med och tävlat bland andra filmer och idag var det kortfilmsgala. Dottern och tre till fick pris för bästa film bland alla ettor på skolan. Dessutom fick dottern pris för bästa kvinnliga skådespelerska i hela skolan.

Gissa om hon är stolt eller stolt. Nu bär det av till Stockholm i maj för att tävla i stora festivalen. Superkul och naturligtvis håller vi alla tummar vi kan när det är så dags!

 


Håhå jaja

Jag vet att det är trist att läsa om hur jäkla synd det är om mig som är sjuk. Det är precis lika trist att följa mitt sjukdomsförlopp steg för steg men jag lovar, jag tvingar dig inte!

Igår började jag med de medikamenter som doktorn tyckte att jag skulle ta. Bland annat skulle jag dricka slemlösande äckeldryck. Det gör jag, tre gånger om dagen fast det smakar skit! Jag trodde då att jag skulle märka skillnad åt det lösande hållet. Inte då! Idag är jag än mer täppt i hela skallen mot igår.
Är det klokt det?

I övrigt är jag precis lika rastlös som igår trots att jag inte orkar ett dugg.
Det är en svår kombo, jag lovar!


Datat doktorn

Nu har jag varit och datat en läkare. Han tyckte att jag hade bra blodtryck och en mycket bra puls. Tack snälla doktorn, det är tack vare min träning!
Men han tyckte inte att jag passade i ett lite rött högeröra, inte ens i en liten inflammation i lungorna.
Dock tickade mitt lilla hjärta på finfint utan varken ojämna slag eller blåsljud.
Så det fanns mer att glädjas åt än bli bekymrad över.
Med mig hem fick jag medikamenter som ska göra mig frisk och pigg inom en snar framtid. Tack för det snälla doktorn, det låter mycket bra. För nu börjar jag bli allvarligt less på att vara krasslig.


Min braiga husläkarcentral...

Här har jag gått hemma och nästan nojjat över telefonsamtalet med min husläkare… Naturligtvis har jag gjort det till ingen nytta alls. Det var inget snack, jag fick en tid direkt och ska vara där halv elva idag.

Jag glömmer av att jag bytt husläkarcentral och att det därför går mycket lättare mot tidigare.
Min nya husläkare har tid till att både tala i telefon och ta emot patienter. Rätt ovanligt har jag hört!

Men som sagt, jag har fått tid och ska dit idag och sen kommer jag att bli piggelin igen, eller hur?!


...

I morgon måste jag komma till läkare för att kolla upp vad det är som fattas mig. Dels har jag redan varit hemma en vecka vilket inte är nog, och dels har jag blivit så förbaskad tungandad. 
Men värst är nog den förbaskade febern som far upp och ner och bara vägrar bestämma sig om den ska vara hög eller normal.

Därför ska jag lägga mig nu så att jag orkar upp i morgon bitti. Sen lär det väl ta ett bra tag innan jag får kontakt med en levande människa på vårdcentralen och sen kommer all min energi behövas till att övertyga denne att jag måste träffa en läkare. Vet inte vad som är svårast, att komma fram eller få en läkartid!

Återkommer med besked i morgon. Nu är det g´natt!


Upp och ner, ner och upp

Jag tror jag blir galen, åtminstone blir jag otroligt trött!!
Igår kände jag mig mycket bättre till och med på gränsen till frisk. Tänkte fira det idag ute i friska luften.
Men inte då, det blir inget firande för mig inte. Idag är jag än mer tungandad, det svider i halsen igen och näsan är full... Jag blir galen!!
NÄR ska det här eländet få ett slut? Jag har varit sjuk en hel vecka nu och det är mer än nog.

Om någon av er sitter inne med en lösning... hör av er genast!


Vin vare här

Jag önskar jag kunde göra saker och ting i tid men det kan jag inte. 
Dock har jag beställt hem det här vinet nu och kommer det inte till min födelsedag är jag övertygad om att det går lika bra att dricka det i efterskottsväg!
Hur som helst, gott kommer det att bli, det är jag övertygad om!
Klicka på bilden för att komma till beställningssidan!

...

Gudars vad jag längtar till gymmet. Det känns som om det var en evighet sedan jag var där och det stör… Först var jag borta i några dagar och sen blev jag sjuk efter det i än fler dagar. Jag är inte frisk än så jag är nödd och tvungen att vara utan gymmandet ett tag till. Pisstrist!

Men jag tänker i alla fall ge mig ut på en stilla prommis idag, helt stilla kan jag inte vara längre. Det blir absolut ingen power-prommis och ingen stavning heller utan en helt vanlig hederlig promenad. Trist men nödvändigt om jag inte ska få bryt här hemma.


Människor jag mött... 1

Under våra få dagar i Bryssel hann vi träffa en väldans massa människor och ett par träffar stannade kvar på ett helt annat sätt än de övriga.

Den första som gjorde ett djupt intryck på mig, och säkert de övriga också, är Eva-Britt Svensson (v). Hon är ledamot i Europaparlamentet, dessutom ordförande i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män. Den kvinnan har att göra hon, det lovar och svär jag på.

Eva-Britt levde sig in, talade och berättade om sig själv, sitt arbete och engagemang hon har. Tiden med henne gick otroligt fort och när vi gick därifrån kände jag att jag hade kunnat lyssna på henne hela dagen. Vilken kvinna, beundransvärd!

Jag kan inte göra henne rättvisa genom att återge vad hon sade så därför får ni läsa själva i stället. Hon har både bloggfacebook, och twitter så det är bara att sätta igång.

Nej, jag är inte vänsterpartist alls om det är någon som undrar. Men arbetet med jämställdhet, kvinnors rättigheter har inget med partitillhörighet att göra, inte alls.

 


GRATTIS älskade barn, grattis

Som jag berättade tidigare så kommer familjens födelsedagar som pärlor på en tråd nu under våren.
Nu idag har turen kommit till sonen.


Grattis på 19-årsdagen älskade barn!


...

Förra året var maken iväg till Prag och mötte våren. I år var det min tur att göra det. Skillnaden var att jag var i Bryssel och hade en långweekend på mig, maken en hel månad. Men vad gör det egentligen, jag skådade våren, fick dricka god öl, äta god choklad och träffa många intressanta människor.

En sak som har gått som en röd tråd genom hela resan var mat. Jag har aldrig ätit så mycket mat som jag gjorde under de här dagarna. Det var trerätters till både lunch och middag, därtill en frukostbuffé så mätt är bara förnamnet på vad jag var!

Naturligtvis provade vi på Moules frites och våffla, annat vore skandal. Lika stor skandal hade det varit om vi åkt dit utan att dricka en massa god öl. Nä, veteöl var inte så gott men Körsbärsöl var mycket godare än jag trodde.

Det var mat och dryck… nästa gång berättar jag lite om människor jag mötte, intressanta människor!


Hej alla pigga, glada och friska!

Jag har nu varit i Bryssel och även kommit hem igen.
Det har varit en fantastisk resa på alla sätt och vis men jag berättar mer om det senare.
Just nu orkar jag inte annat än att bli frisk från förkylningen och virka lite…
Så innan ni får njuta Brysselbilder får ni se mitt bokspöke jag knåpat ihop i feberyran!

 


RSS 2.0