Äckelstor blir liten och god..

När började trenden om att allt ätbart ska vara i storleken large och extra large och komma i förpackningar om mer och extra mycket?
Fast än viktigare är frågan, när vänder trenden?
Jag har inte en aning om när det började men jag vet att jag vill vara med och stoppa den NU!

Det är länge sedan som hamburgerhaken började med extra stora menyer. Helt vansinnigt om du frågar mig. Det finns inte en kropp som behöver ”extra allt” på de ställena.
Lika länge har kiosker och butiker haft godiskassar i stället för påsar utan plan botten! Varför, det är i alla fall bara den första biten som är god, sen vill hjärnan bara uppleva den kicken en gång till men se det går inte. Trots det fortsätter man äta och armen går som en symaskinsnål ner i påsen.
Willys har föresten gått ett steg längre och låter oss plocka godis i HINKAR i stället för påsar!
För ett par år sedan när jag var på marknad här i Uppsala gick jag förbi ett stånd där de sålde kakor och bullar. De bakverken var inte av denna värld!! Bullarna som dasslock, drömmarna var stora som uppläggningsfat, kolakakorna såg ut som skidor och havrebollarna var lika stora som badbollar. Det var nästan äckligt bara att se på dem och jag blev inte ett dugg sugen, tvärt om! 

Som sagt, jag vill vända trenden och är en jäkel på att baka. Vad tror ni, kan det vara en bra kombo?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0