Wella söker översättare

Jag fortsatte läsa på några fler förpackningar som fanns hemma för att se om de kunde ge mig några fler fina tips och idéer. Då såg jag att de är i stort behov av översättningshjälp på Wella.
”see below”, som för övrigt betyder se nedan finns tydligen bara på engelska.

 Det hade inte jag en aning om men jag är glad varje gång jag lär mig något nytt.




Grisig information

Igår när jag skulle skära upp bacon till middagen så läste jag för första gången vad som faktiskt står på paketet. Tidigare har jag bara öppnat och gjort det jag bestämt mig för att göra.
På baconpaketet finns för det första en bild på stekta baconskivor och några krispiga salladsblad. Högst upp i högra hörnen av bilden står, ”Bilden visar ett serveringsförslag”!!
Gudars så bra att de talar om det för tänk om det finns folk som tror att man MÅSTE göra som på paketet!!

Tro mig, till och med min mormor som slaktade grisar och gjorde sitt eget bacon skulle förstå att det bara var ett förslag!






Kollegor med koll och kalorier

Det är en jäkla tur att jag har kollegor som håller reda på mig och vet vart vi ska ta vägen om dagarna. Inte var jag på Regina igår heller, nej det var på Grand vi skulle vara och se teater!
Oavsett vart vi var så var teatern bra och handlade om precis det jag skrev igår.
Tyvärr fick vi inte soppa till lunch, för det är ju på Regina man serverar det. Nä, vi fick en varsin fläskig baguette. Den var stor som en jäkla limpa och fylld med skinka, fet ost och någon gucka i botten. Den smakade som andra fläskiga baguetter gör så det var inget särskilt med den. Men varför i h-vete ska det vara så svårt att servera något som är BRA för kroppen. Det går att göra smörgåsar både godare och mycket nyttigare, det är inget problem alls.
Så vad gäller Mie´s toppform 2009 fick jag tänka till några gånger extra när jag gjorde middag.
Men eftersom jag är proffs gick det bra och jag höll mig till de antal kcal jag bestämt mig för att göra.




Lunchteater

Idag ska jag och några kollegor gå till Reginateatern. Vi har blivit inbjudna av SKTF på lunchteater och det ser jag fram mot.
Teaterföreställningen heter ”Mittilivet” och sägs vara en träffsäker, roande och tänkvärd uppspelning. Jag är säker på att igenkänningsfaktorn är hög!
Jag menar, vem blir inte stressad av att vara mitt i livet med allt som hör därtill?
Man ska vara uppdaterad på allt och förväntas förstå och kunna välja elbolag, pensionsfonder och teleabonnemang. Vara närvarande på jobbet och hemma, finnas för barn, föräldrar, make, vänner och bekanta. Mitt i det ska man ta hand om sig själv och vara ”kåt, glad och tacksam!”

Ja kära någon.. det är ett sjå men jag älskar det!

Men idag är det som sagt lunchteater och jag ska njuta av både den och soppan som serveras till. Jobba några timmar efter teatern men sen stämplar jag ut och ser till att ha det bra och nöjsamt. Det är livet det!


Tider komma, tider gå

Idag firar maken ett år som student i Övertorneå. Han tyckte jag skulle gratta honom för det men nej, det gjorde jag inte. Visserligen ska han grattas över att han stått ut i ett helt år idag och kommer att vara tvungen att göra det en månad till.

Så grattis Maken, du har varit duktig som stått ut i ett helt år idag.

När vi började prata om hans flytt till Övertorneå kändes det inte så jobbigt att han skulle vara borta ett år. Ju längre tiden har gått desto svårare har det varit, tiden har känts mycket längre än väntat. Åtminstone har jag känt det så.
Nu när jag ser tillbaka så har det hänt mycket under året men samtidigt har året gått rätt fort. Månaden fram till examen verkar däremot sega sig fram rejält.
Men så är det med tid, fort bakåt och långsamt framåt. Inget kan man göra åt det heller.

Men som sagt, nu börjar jag ana ljuset i tidstunneln!





Varning, varning

Tänk på att OM du ska ut i skogen runt Lurbo ikväll måste du ha dina nerver i kontroll och ett starkt hjärta.
Dessa två har setts i området och de är inte att leka med!




Pigg, piggare

Det är så skönt, min trötthet jag kände förut är borta. Nu orkar jag vara vaken om kvällarna utan att somna i soffan efter middagen. Jag är till och med pigg på mornarna när klockan ringer. Min sömn har blivit bättre och jag mår helt enkelt skitbra.
Tänk vad lite hormoner kan ställa till det när de fattas i kroppen och tänk så bra det kan bli när man får tillbaka dem i form av små vita piller!





Sugen på godis

Läste i Aftobladet idag om en kvinna som tagit sina barn för att köpa godis. Till sin fasa upptäckte hon att godisarna såg ut som "snoppar, tuttar och kvinnliga könsorgan!"
Själv vet jag faktiskt inte vad som är värst, godiset eller det att hon inte ens kan ge det "kvinnliga könsorganet" ett namn. Snoppar går bra att säga, tuttar likaså men sen är det stopp.
Min fråga nu är, vart kan jag köpa sådant godis?
Jag vill ha både snoppar, tuttar och pullruskor, så det så!


Duktig mamma

Nu skulle jag tro att jag är rätt högt rankad på mammaskalan! Idag fixade jag nämligen biljetter till vårens Tokio Hotel-konsert till dottern och hennes kompisar.
Jag hade en jäkla tur och kunde köpa biljetter via Ticnet på första försöket. Efter det blev det köer på upp till 10 minuter. Hade jag inte fått tag på några biljetter så hade jag inte tordas gå hem idag!
Nu ska jag njuta av att vara högt upp på skalan ett tag. Rätt var det är så faller man ner och allt är som vanligt igen!


Sjukt här, sjukt där, sjukt everywhere

Det har varit mycket prat och tankar om sjukdomar i det karlströmska hemmet den senaste tiden och än verkar det inte vara slut.

Barnen fick sin vaccinering igår men innan vi bestämde oss för det så var det många diskussioner fram och tillbaka. Till slut fick deras läkare få det avgörande ordet och då blev det vaccinering. Så idag är de lite ömma i armen och en aning trötta. Annars är de båda helt OK.
Förra veckan var min kollega sjuk och jag jobbade som ett litet jordsvin men det gick det också.
Det hostas och snörvlas vart man än går eller befinner sig och jag undrar om man kan freda sig på något sätt.

Som om inte det vore nog så har nu pappa och make Karlström gått och blivit sjuk. Han ligger alldeles ensam hundra mil hemifrån och är både febrig och förkyld. Jag vet inte vad som jag tycker är värst.  Att bli sjuk själv eller ha maken sjuk så långt hemifrån? Jag vill ju pyssla om och skämma bort men det är som sagt lite svårt.
Jag vet ju själv hur eländig och liten jag blir när jag är sjuk. Jag älskar att bli ompysslad, få kudden fluffad, bli serverad thé och vatten. Att ha någon som frågar hur man mår och om man vill ha något särskilt betyder så mycket för mig när jag är sjuk.
Naturligtvis vill jag då ge maken den omsorgen också.
Så jag går här hemma och tänker glada och piggnande tankar och hoppas han blir piggare snart.
Puss gubben, krya på dig så fort du kan! ♥


Fredagsmys

Nu är det fredagsmys för karlströmskan. Dottern äter hos en kompis och då passar jag och sonen på att äta sushi.
 Gott!


Oj, oj, öl

Det är helt galet så jag festar på nu för tiden. Jag känner knappt igen mig själv längre.
Det KAN ju vara så att jag vill passa på innan maken kommer hem för det gör han ju snart... ☺
Idag är det oktoberöl här på jobbet. Vi äter lite korv med bröd, dricker öl och har det gott tillsammans. Känner jag mina kollegor rätt så blir det några som fortsätter ut på lokal senare under kvällen men inte jag. Jag spelar fin flicka och åker hem i stället, någon måtta får det ju ändå vara!


Måndag igen

Då har helgen svischat förbi och måndagen är här igen. Den här måndagen känner jag mig lite småkrasslig, fryser och snorar. Men skam den som ger sig. Med C-vitaminer och ett stilla mak ska jag nog klara mig den här gången också. *peppar, peppar, ta i trä*
I kväll ska jag på 90-års kalas minsann och då går det inte an att vara trött och krasslig. Nej, det är inte jag som fyller 90 år, det är SKTF 011 som gör det.
Då blir det stor baluns på UKK med trerätters och underhållning, inte illa.
Återkommer med lite fackligt skvaller och bilder i morgon.. nu vankas det jobb!


Mmmmm

Jag gillar söndagar.
Jag är ledig, jag är ensam och jag kan mysa precis som jag vill.
Nu är det dags för badmys och jag ska ligga läääääänge i badet och bara ha det gott!


...

Jag är inte bara kostrådgivare, jag är fikasugen också!





Ensam lördag

Det känns som om det var länge sedan jag hade en helg för mig själv. Mycket länge sedan men nu är den här.
Som ni vet så trivs jag i mitt eget sällskap men visst saknar jag familjen. Att jag trivs i mitt eget sällskap betyder ju inte att jag väljer bort andra!
Idag är det en sådan där riktig höstdag med regn och blåst. Jag gillar sådana dagar för då får jag vara inne och göra mys hur mycket jag vill. Njuta av allt det fina hemmavid medan vinden viner utanför, mäktigt!
Nu ska jag göra mig redo för att gå ut i blåsten, ICA-shoppa lite för att sen gå hem igen och mysa…

Livet är rätt härligt och det är jag med! ☺



2004-10-16

På dagen fem år sedan hände något stort. Jag och maken tog med familj och vänner till Grythyttans gästgiveri och gifte oss.
Det var en dag fylld av kärlek, godhet och godsaker på alla sätt och vis.
Det känns som om det var länge sedan samtidigt som det känns som om det var igår. Konstigt!

Så idag firar alltså jag och maken femårig äktenskaplig samvaro eller åtminstone femårig bröllopsdag. Samvaron är det ju lite si och så med just nu.
Så även idag, vi får fira på var sitt håll med cirka hundra mil mellan oss. Det är trist i vanliga fall och än mer trist en dag som denna.

 Hur som helst, tack för våra första fem äktenskapliga år Maken min, jag ser fram mot många, många fler.


Skogen

Idag var jag och dottern ute i skogen och plockade svamp. Det var en underbar tur, varmt och soligt och en massa trattisar på det. Kan det bli bättre?


Först gick vi hit....


















och hittade svamp....
 


Lite fika är gott...




Sen gick vi hit... och plockade lite mer svamp.


Rösta

Idag får ni göra precis vad ni vill, precis vad ni vill, så länge ni lovar att rösta på Team Andreas ikväll!
Själv tänker jag ge mig ut i svampskogen och ta åt mig så mycket jag kan och finner. Sen kan vad som helst hända under dagen. Under kvällen har jag ett måste och det är att rösta på Team Andreas i Körslaget.
Jag måste och ni andra måste också, så det så!

T.G.I.F

Åter igen är det fredag! Jag ska inte tjata om hur fort veckorna går, det vet ju alla att de gör!
Nä, jag ska bara njuta av att det är fredag genom att äta lite gott när jag kommer hem. Jag ska ta ett par glas vin och kanske även njuta en Mackmyra.
Jo maken, jag vet att den när din. Men du befinner dig 100 mil härifrån, hehe.
Fredagen blir nog inte roligare än så, men det räcker en dag som denna. I morgon är en ny dag jag kan göra vad jag vill på och jag tror att jag vill plocka svamp! Men det är i morgon det och idag är det idag.


Daten igår

Det var precis så kul som jag trodde att vi skulle få, jag och Susanne.
Vi började kvällen med att titta på stövlar och småshoppa lite. Sen drog vi iväg till Konsertbaren där vi åt och drack gott. Jo, en del prata blev det också! Med risk för att skrämma slag på Gary kan jag säga; vi kommer snart igen!

KK som i kul kväll

I kväll vankas det date för Karlström! Ja, inte en riktig date för sånt hålls jag inte med. Jag ska träffa en gammal vän från högstadiet idag efter jobbet. Vi går ut och tar oss en bit att äta och ett par glas innehållande något gott.
Hur som helst, det ska bli jättekul.
Det är skönt när barnen växer upp och tar hand om sig själva. För några år sedan var det helt uteslutet att kunna göra något sådant här.
Men det var då det, nu gör jag det eftersom jag kan det.

Doft

Ny doftar det gott i det Karlströmska hemmet. Dels har vi fullt av en massa underbara blommor överallt efter fylleriet i helgen. Nu har vi även hemmet fullt av varm och kärleksfull bröddoft!
Jag lovar att natten kommer att bli full av fina och trygga drömmar. Kan det bli annat när man somnar till dessa dofter?




Dagens boktips

Inte bara dagens boktips, det är månadens ja årets boktips.
Än har jag inte orden som gör boken rättvisa så därför uppmanar er att läsa den. LÄS!


50 år

Då var fylleriet färdigt för den här gången och det känns tomt på något vis. Dagen 50 har vi planerat för under en tid och det var lite intensiva dagar innan. Men som ni vet, jag har njutit av varje sekund.

På själva fylleridagen i lördags hann vi även med en tur i skogen och ja, visst fick vi med oss svamp hem. Svarta trumpeter, trattisar och gulingar fann vi, härligt! Men innan vi kom ut i skogen blev maken väckt med skönsång, blomma och present.

Så i vår kan ni se honom tyst fara kring i luften och njuta. Han fick nämligen en tur med ett segelflyg i present av mig och barnen. Det uppskattades… otroligt!

Fylleridagen fortsatte hemma och vi firade tillsammans med familj och vänner. Vi drack gott och vi åt gott. Det var mycket skratt och en härlig stämning, precis så som det ska vara när man har alla goda vänner och familjen samlad för att fira.

Jag säger som en vän sade, tack för att vi fick dela den här stora dagen med dig!


Frost

Vaknade i morse, sände en tanke till mina kollegor och somnade om!
Vaknade igen men då var det dags att börja dagen. Tittade ut och på mig tittade en härlig morgon, frost i gräset och sol som var på väg upp på himlen den blå. Vackert!
Nu har jag varit uppe ett tag, donat med maten tills  i morgon. Städat och tvättat har jag också hunnit med och naturligtvis, kaffet! Vad vore livet utan kaffe?
Eftersom det har varit frost i natt så ser gullvivan lite trött ut. Jag tänkte låta den stå ute till mitt på dagen så den får vakna ordentligt och sen tar jag in den och hoppas att den klarar sig tills i morgon bitti.
För som sagt, den ska maken ha på frukostbrickan i morgon. Om blomman sen överlever vår skönsång återstår att se...

Nu är det nära

På lördag är det en stor dag i det karlströmska hemmet. Maken fyller år, rätt många år till och med.

Naturligtvis ska det firas på alla tänkbara sätt. Han kommer dock inte att få rätt antal ljus i tårtan eftersom vi inte har fullgott brandskydd hemma. Det blir ett par marschaller i stället.

Förberedelserna håller på för fullt och jag älskar det. Jag tycker om att planera, fixa och dona. Det är nästan roligare att förbereda än att fira! Det är likadant med julen, jag älskar förberedelserna och snart får jag börja! ☺

Men åter till makens dag. Jag har nu fixat något till fikat, fixat bubbel, och maten är halvvägs fixad. Presenten från oss här hemma är naturligtvis också redan fixad.

Som av en händelse står en liten gullviva ute på altanen och blommar så fint just nu. Det är inte klokt egentligen men så är det. Jag hoppas att den står sig tills på lördag för då kan vi ha levande, vilda blommor på fikabrickan när vi stolpar in och sjunger vackert. Hur ofta kan man ha det när man fyller i oktober?


RSS 2.0