Mot Bryssel...

Så där ja. Nu är jag packad och klar, dock inte tankad. 
Dagen börjar tidigt med möte hela dagen så egentligen borde jag sova vid det här laget. Men det är ju också nödvändigt att packa, kontrollera att allt är med, packa lite till, kontrollera en gång till. Jag kliver upp tidigt i morgon bitti, riktigt tidigt så jag hinner kontrollera packningen en gång till.

Jag kommer inte att ha med mig datorn så ni får klara er utan mig här på passagen. Jag är övertygad om att det kommer att gå bra även om det blir lite mer trist än vanligt! :)

Ha det gott alla, vi hörs igen nästa vecka!


kvinna försöker få ihop en fullpackad resväska.

 


Bättre och bättre dag för dag...

Nu mår jag, tack och lov, än bättre. Visserligen mår jag fortfarande lite illa, men bara lite. Magvärk har jag lite då och då men absolut inte som igår eller förrgår. Alltså mår jag bättre!
Idag ska jag hämta mitt nya, men inte så fina, pass. Jag är säker på att jag kommer att få en munter stund när jag tittar på det. 
När jag fotade mig så fick jag göra om det, jag hade blundat. När jag sen lyckades hålla mina ögon öppna så sa polisen SKRATTANDE åt mig att "så här blev det!" Tro mig, jag skrattade jag också... Men han tröstade mig och sa att "du kan vara lugn, det är så sällan de tittar på kortet!" Sen skrattade vi vidare och jag gick därifrån.
Just det passet ska jag hämta i dag innan jobbet och jag är säker på att jag kommer att fortsätta skratta!

Vilka killar som helst... My ass!

Just nu pågår rättegången där tre nittonåringar står åtalade för att ha styckmördat och även filmat mordet.

”De är som vilka killar som helst” skriver aftonbladet… Bullshit! De inte alls som vilka killar som helst. Min son är i samma ålder och skulle ALDRIG mörda, aldrig hota eller bete sig illa som de där har gjort.

Så nej, de är INTE som vilka killar som helst. Vilka killar som helst är, tack och lov, fler än dessa idioter… tack och lov!


WTF

Vaknade i morse och har fortfarande… ja, vad tror ni? Jo MAGVÄRK!
Dessutom ser det ut som om jag kommit in i KVINNOVECKAN. Men vad fan… det var bara 16 dagar sedan jag var där senast så det är inte dags än!

Visserligen är jag snart 45 men någon måtta får det väl vara. Jag ska ju bort nu och då vill jag INTE ha kvinnovecka med allt det innebär. Jag måste ständigt planera och se till att jag är i närheten av en toa för en gång i timmen måste jag dit.

Visserligen vill jag bli av med det och längtar tills jag blir en klimakteriekossa. Men det behöver väl inte ske NU när jag ska bort??


Skjut inte upp det du vill göra...

DET har jag fått lära mig det senaste dygnet. Jag ska göra mitt bästa att inte skjuta upp saker jag vill göra hädan efter.

Jag VET att planering är A och O för mig, jag måste ha ett schema att gå efter och bara göra det utan att tänka efter. Börjar jag rodda omkring och skjuta upp saker blir det inte bra. Så heller inte den här gången.

Jag kulle ha joggat igår. Men i stället för att göra det så sköt jag up det till idag. Men idag sitter jag här med en jäkla magknip och kommer därför inte att kunna jogga idag. FAN!
Det stör mig nu att jag inte gjorde som planerat. 
Det finns dock en ljusglimt i kråksången och det är just att nu vet jag, vet på riktigt, att jag inte ska skjuta upp saker och ting.

En dag då jag lär mig, är en bra dag!


Gymglamour

När jag gymmar, spinner eller går på pass tycker jag att det är kul att vara snyggt klädd. Jag vet att ingen mer än jag bryr mig om det men å andra sidan så klär jag mig för min skull.

Jag skulle aldrig träna i en urtvättad t-shirt, om andra gör det spelar mig ingen roll alls, men jag skulle aldrig göra det.

Det spelar ingen roll att jag ibland svettas som en gris så mascaran rinner av mig så jag blir randig i ansiktet, huvudsaken är att jag är snyggt klädd.

Jag gillar träningskläder, gärna färgglada träningskläder även om det mesta trots allt är svart. Jag skulle kunna handla ihjäl mig på träningskläder, det är så superkul. Men nu börjar det bli lite brist på ”vanliga” kläder här hemma och jag borde ge mig ut och shoppa lite snyggt till i vår. Men känner jag mig rätt så kommer jag hem med kassar från ett par sportbutiker.

Men nu i veckan måste jag ut och shoppa vårkläder. Jag ska ju till Bryssel och där är det vår nu har jag hört!

 


Keep on jogging

Idag tänker jag inte spinna, jag tänker inte gå på pass över huvud taget. Jag tänker inte ens sätta min fot på gymmet. Nej, idag ska jag försöka JOGGA!!!

Jag blir kallsvettig bara jag tänker på det, för jag är så dålig på att jogga. Jag vill så gärna kunna det men jag får inte till det på något sätt.

Men jag tänkte att nu när jag har fått upp min kondition och har ben som de ukrainsk gyttjebrotterska kan jag kanske jogga en liten bit åtminstone.

Pepp på er!


Mums...

Idag är det Jungfru Marie Bebådelsedag, som blev vårfrudag som till slut blev våffeldag.

Är det inte rätt härligt hur det kan gå egentligen. Vi frossar i våfflor idag bara för att jungfru Maria blev ”påsatt”. Nåja, påsatt blev hon kanske inte men ängeln Gabriel talade om för henne att hon var havande.

Hur som helst, våfflor är gott och här följer ett gott våffelrecept.

Till ca 10 laggar behövs: 
50 gram smör 
4 dl vetemjöl 
2,5 dl vatten (jag tar bubbelvatten) 
2 krm socker 
4 dl grädde 

Smält smöret och låt det svalna. Rör samman mjöl, vatten och salt till en jämn smet. Vispa grädden tjock. Rör ner grädde och smör i smeten. Hetta upp våffeljärnet och smörj det före första laggen. Häll i ca 1 dl smet och bred ut den lite. Grädda tills våfflan fått fin färg.



Njut med grädde och en god sylt


Taggad

Från och med igår tillhör jag SKTF´s uppsalaavdelning styrelse! Så häftigt att ha fått det förtroendet för det är så jag ser det, medlemmarna har förtroende för mig.

Jag kunde inte ha fått en bättre start än den jag får heller. Redan på onsdag nästa vecka smäller det till. Morgonen börjar med ett konstituerande möte och på kvällen landar jag i Bryssel! Där ska jag vara ända fram till söndagen.

Jag har aldrig varit i Bryssel så det ska bli superkul!

Jag är taggad, jag vill göra skillnad!!


Aldrig mer

Jag äter inte godis, åtminstone väldigt väldigt sällan. Men igår åt godis och jag åt både kola och hårda karameller. Jag åt fast det inte var gott, jag åt fast jag inte ens var sugen, jag åt fast jag egentligen inte äter godis.

Jag föll tillbaka i något sjukt ätande där jag åt bara för att det fanns tillgängligt. Så sjukt, så illa!

Redan under mötet kände jag de första biverkningarna. Ja jag säger biverkningar för det är just vad det är. Jag blev svettig i pannan, skakig och fick hjärtklappning.
Det blev inte bättre när jag kom hem heller. Jag kunde inte sova när det väl var dags utan jag låg och vred och vände mig i sängen till ettiden i natt, klarvaken.
Lyckades somna till slut men vaknade i morse och var BAKIS! Det känns precis som om jag drack sprit igår och jag lovar, jag drack inte en enda droppe alkohol! Men lik förbaskat sitter jag här nu, är dimmig i skallen och kroppen känns jättestressad.

Så mina vänner, jag ska aldrig mer äta godis för det är inte värt det. Jag vet även att det går att leva ett fullgott liv utan eftersom godis är något som inte tillför mig eller kroppen något gott, inte ett dugg!


Det händer grejer med min kropp...

Naturligtvis har min kropp ändrats sedan jag började träna.
Eftersom jag både styrketränar och konditionstränar så händer det grejer.
Delar därför med mig av ett nytt kropps-nuläge!!

Jackie warner

Åja, jag får väl drömma fritt??


Tjoho

Wow vilket spinningpass jag har varit på. Idag var det Charlie som förde oss genom passet. Charlie har jag aldrig träffat tidigare men jag lovar, han tog det inte lugnt fast vi var nya bekanta. Nej, rätt in i kaklet direkt bara.

Jäklar vilket pass… det var tungt, det var jobbigt och det var superkul! Han peppade riktigt bra och gick till och med runt under passet och kontrollerade att allt var okej och för peppa och berömma oss alla. Han missade inte en enda person i spinningsalen. Snyggt jobbat!

Passet gick mer än bra, det gick perfekt. Jag hade inte ont i vad- eller lårmusklerna en enda gång… allt flöt på som det ska trots att jag tog i så det ven i luftrören!

Tänk om det berodde på sportdrycken jag tester via smartson testpilot...


Mötestorsdag

Idag, närmare bestämt runt sextiden i kväll får jag reda på om SKTF´s medlemmar har förtroende nog för mig. Jag har, som jag berättat tidigare, blivit nominerad att ingå i Uppsalaavdelningens styrelse och bara det är stort för mig.

Men som sagt, idag får jag veta om förtroendet är lika stort hos de andra. Det ska bli riktigt spännande och naturligtvis hoppas jag på att allt går vägen.

Jag har aldrig varit en föreningsmänniska, åtminstone har jag påstått det. Men tänker jag efter så har jag bl.a. varit ordförande i föräldraföreningen Tombebolyckan, dagis. Jag har också varit med i valutskottet i vårt brf och SKTF. Dessutom har jag blivit vald till föreningsrevisor tre år i rad och i fyra år har jag suttit som sekreterare på brf´s stämma. Så jag är kanske en föreningsmänniska trots allt!


Tvårätters lunch… jo jag tackar jag

Igår hade kontoret långväga besök. En delegation från USA är här och ser sig omkring i skolans värld. Men som sagt, igår var de här på kontoret och då bjöds det på middag. Det blev rester över och tro mig, det var inget problem att äta skulorna efter den middagen!
Så idag åt jag lax med en kall romsås till förrätt. Varmrätten bestod av lite potatisgratäng och älgfärsbiffar och sallat till.
Jag som älskar lax fokuserade på den men smakade lite på det andra…

Nu är jag både mätt och nöjd och undrar hur jag ska kunna toppa det här när det väl är dags för middag hemma?!


Av fisk blir man smart...


Jag och min sportdryck

Jag är med i Smartson testpilot och ska nu få testa Sportdryck Vitargo.

Herre gudars, jag som inte ens äter eller dricker sånt här i vanliga fall när jag tränar utan jag tror på ”riktig kost”. Jag kommer säkert att bli hög på sportdrycken så det kan kanske bli lite kul…

Oavsett så har jag åtagit mig att testa och då ska jag naturligtvis göra det i största allvarliga anda. Inget annat är acceptabelt, inte ens för mig.

Jag lovar att återkomma och berätta hur det var när jag väl har provat det.


PT på nätet

Jag har tidigare lobbat för den här sidan men jag måste göra det igen. Träningsprofilen är en suverän sida som jag verkligen kan rekommendera. Som medlem på Träningsprofilen får man kostnadsfri hjälp av de coacher som finns där. Coacherna är verkligen duktiga på kost och träning och ingen fråga är för dum för att ställas.

Träningsprofilen fungerar tvärt om också. Man kan alltså ansöka om att bli coach eller expert och därigenom hjälpa andra.

Kort sagt, gå in och bli medlem och ta del av allt som finns på sidan.


Dags att deklarera

Från och med idag kan man deklarera via Skatteverkets hemsida och naturligtvis gjorde jag det. Så nu är det klappat och klart för i år och det känns fint. Jag får även tillbaka på skatten och även om jag inte blir fet på summan så blev det en bra slant.

Tack för det Mie, det har du planerat bra!


Redo

Vaknade pigg, låg och lyssnade en stund duvan som kuttrade hackspetten som jobbade på ute i morgonsolen.
Lite kli på ryggen och en kopp kaffe senare är jag redo att möta världen.
Åtminstone redo att åka till jobbet men det är ju gott nog det!


...

Jag är helt slut efter dagens spinning. FavvoFerat var sjuk så det var TungMalin som ledde oss igenom passet. Ni förstår säkert av mitt smeknamn på henne att hon kör riktigt tungt pass... Därför är jag helt slut nu!

Hur som helst två infon tänker jag dela med mig av idag. Dels har jag tappat lite i vikt och dels är mina lårmuskler så stora nu att jag snart spränger byxorna!

Jag överdrev kanske lite nu men med vad får ni lista ut själva!


~~ lugnt och stilla ~~

Måndag morgon, allt är lugnt och stilla. Så även jag eftersom jag har yogan kvar i kroppen. Det är inte igår en måndag var så lugn som den idag!

Idag börjar ny arbetsvecka och med den en ny träningsvecka. Som vanligt blir det spinning, core och Yoga. Den här veckans nyhet blir Afrodans och det verkar spännande. Jag stod och tjuvkikade lite på ett pass Afro igår och jäklar vilken rytm, vilket gung och vilken glädje. Det passet ser jag fram mot.

Men  först och främst ska jag ta mig till jobbet… så därför,
hej och pepp på er alla!


Det är egentligen inte värt det...

På väg hem från yogan träffade jag på maken som varit och jobbat på bandyfinalen. Bara det var ju härligt… vi har inte nött på varandra i helgen direkt!

Jag hade inte förberett någon middag idag, åtminstone ingen redig än. Det fanns soppa och bröd hemma som jag tänkte bjuda flott. Men vi slogs av samma tanke, pizza blir bra idag.

Jag vet inte när jag åt pizza senast så det var riktigt gott. Det som förtar det goda en smula är att jag fick i mig minst fyra gånger så mycket som min middag borde innehålla. Ett par glas vin på det så har jag ätit så det räcker en vecka! Hahaha

Men som sagt, jag minns inte när jag åt pizza senast så det är inte någon fara och inget jag tänker så mycket på. Dock kommer det att dröja innan jag äter en pizza igen för jag vet att det går att leva ett fullgott liv utan skitmat!

 

 

 


Nu är det äntligen dags...

Solen strålar, det är underbart ute, så jag passar på att promenera ner på stan.
Väl där ska jag njuta yoga!

Fick ett spännande mail idag...

Tänk att de finns folk som går på det här... sorgligt!

Skydda ditt kreditkort online

Verified by Visa / Mastercard Secure Code är fria att ägarna kreditkort och har utvecklats för att förhindra obehörig användning av kreditkort på nätet.

SecureCode skyddar kreditkort med personligt lösenord, vilket ger kortinnehavare försäkran om att endast de kan använda sina kreditkort.

När ditt kort är aktiverad kommer ditt kortnummer skall erkännas när den används på deltagande onlinebutiker. En Verified by Visa / Mastercard SecureCode fönstret visas automatiskt och din bank kommer att be om ditt lösenord. Du ange ditt lösenord för att bekräfta din identitet och slutföra köpet.

Butik som inte deltar i Verified by Visa / Mastercard SecureCode ännu, kommer ditt kreditkort fortsätta att arbeta som vanligt.

Gå till aktiveringen skärm


Sköna söndag

Idag är det en extraskön söndagsmorgon.

Maken åkte iväg redan halv sju för att jobba på studenternas idag. Barn, svärdotter och svärson ligger och sover sött och kommer att göra det flera timmar till.

Själv är jag vaken, sitter i sängen och dricker kaffe och tittar på solstrålarna som finns i mängder där utanför sovrumsfönstret. Snart kommer jag att höra hur det börjar droppa från stuprännorna och det är det mest ljuvliga ljud som finns just nu.

 

Jag njuter så av lediga mornar, i synnerhet ledig mornar i ensamhet…


Premiär...

Just nu sitter jag på en liten pall, har min laptop i knät och en kopp gott kaffe bredvid mig. Det är i och för sig inget konstigt med det, jag gör det rätt ofta. Men idag sitter jag inte inomhus, jag sitter ute på altanen!

Jag har alltså premiär idag. Premiär för sitta-ute-och-fika och det är otroligt skönt!
Dessutom såg jag en fluga nyss och en fluga gör vår, det vet vi ju alla.

Nä, nu stänger jag av för en stund, sluter mina ögon och vänder ansiktet mot solen i stället.

Jag lovar, det gör inte ont någonstans, inte ont alls!


GRATTIS älskade barn, grattis

Vi Är Så Glada Ha Ha,
Att Du Har Födelsedag,
Att Du Har Födelsedag Precis Idag.
Hurra Hurra Hurra Hurra


Det känns i kroppen...

att jag tränade igår! Härligt!
Jag var på ett 45 minuters corepass och det var inte bara ett längre pass det var dessutom helt nytt för mig. Det var superkul och jobbigt så jag hoppas kunna gå på många flera av hennes pass.
Idag är det äntligen dags för Yoga. Det har jag verkligen längtat efter. Tänk att jag blev fast för Yoga efter en enda gång, kul.
Passet idag är också på 75 minuter som senast, men med en annan yogaledare än då. Hoppas det är minst lika bra idag så jag fastnar riktigt ordentligt för jag känner att yoga passar mig och kompletterar min träning bra!
Pepp





Grötlängtan

God morgon på er alla. Nu sitter jag här med min goda frulle. Är det inte konstigt att folk i allmänhet, även jag, äter samma slags frukost morgon efter morgon utan att varken reagera eller tröttna. Vem skulle äta lika dan middag dag efter dag efter dag? Jag känner ingen!
Hur som helst, jag äter gröt med hemgjord äppelmos samt vaniljte och ett ägg. Det gillar jag äter igen och igen och igen. Skulle jag äta något annat under en period så längtar jag efter min gröt till slut.
Under sommaren äter jag inte gröt för det blir för mastigt. Då är det yoghurt och Mie´s Müsli som gäller. Så när hösten kommer är jag riktigt grötsugen, det lovar jag.

Det var min frukost, hur ser er frukost ut?


Glad trots allt som händer

Jag är inte ytlig även om jag är fåfäng, inte ytlig på något vis. Men jag orkar bara inte skiva om de fruktansvärda som hänt och händer ute i världen. Varken i Egypten, Libyen eller framför allt i Japan, jag orkar inte.

Naturligtvis hänger jag med i nyhetsflödet, jag diskuterar händelserna både hemma och på jobbet men här på bloggen vill jag bara glömma det som händer.
Här vill jag vara glad åt det lilla, glad över det som händer i mitt och familjens liv.

På fredag fyller dottern år och det är den första födelsedagen i en lång radda. Sen fyller nog alla år i april och maj… ja, förutom maken då som fyller i oktober. Så mycket fira blir det!

Vi börjar alltså på fredag och som grädde på moset får vi besök av världens bästa vän-familj som vi tyvärr inte träffar så ofta nu för tiden. Men på fredag kommer de och det ser jag fram mot, mycket.
Jag är också glad över mitt Core-pass jag ska på idag. Det är inte det vanliga 30-minuterspasset utan idag dunkar jag i med hela 45 minuter!
Jag är också glad över att jag fått en ensammorgon idag också men nu är den slut, nu måste jag vidare till jobbet.

Pepp och hej på er alla, kom ihåg att se till att dagen idag blir en bra dag!

 


Njuter ensammorgon

God morgon på er alla pigga och vakna. Ja, god morgon på er alla andra också.
Nu sitter jag vid köksbordet och dricker en god kopp kaffe efter att ha ätit en mumsig grötfrulle. Jag tycker så mycket om mina egna frukoststunder där jag kan äta i lugn och ro, slippa prata med någon utan bara vakna i min takt.
Jag fick ett smärre utbrott igår morse över att jag inte haft någon sådan morgon på länge så idag ligger maken kvar i sängen utan att sova. Stackarn, det är nästan så att jag får dåligt samvete, men bara nästan!
Så blir det ibland, alla ska ha sitt och då får någon backa. Just nu behöver jag ha ensamfrulle och då får han "sova". :)

Det ser ut som om det kommer att bli en fin dag idag, fin fast kylig. Jag hade tänkt att gå till jobbet idag men med tanke på kylan är det naturligtvis även halt så jag skippar det. Jag går kanske hem från jobbet i stället.

Nu är det dock hög tid att sätta fart... Se till att ni får en fin tisdag idag, det ska åtminstone jag göra!

Kram och kärlek


Vill inte... vill...

Jag sitter på jobbet och vill göra precis vad som helst utom att jobba. Jag har inte lust, jag vill inte, jag orkar inte jobba just nu.
Det finns så mycket annat jag hellre vill göra, saker som jag önskar jag hade mer tid för än jag har. I helgen började jag röja bland mina sysaker där hemma och just nu skulle jag vilja fortsätta med det. Jag vill planera och fixa min egen pysselhörna där jag kan sitta och skapa vad det än är jag håller på med för stunden.
Jag vill också hem och fortsätta handarbetet jag har börjat med.
Jag vill även börja med mina tavlor jag har planerat att göra. Tavlor som först var tänkta att sitta i vardagsrummet men har nu fått flytta in i sovrummet i stället, åtminstone i tanken.
Jag vill träna en massa just nu. Jag vill göra allt från tung styrketräning till Yoga för kropp och knopp och allt där emellan.
Jag vill fortsätta fixa där hemma… fixa med både möbler och själva längenheten. Vi har en del att göra och jag vill göra det NU.
Jag vill göra allt detta och lite till i detta nu. Det enda jag inte vill är att jobba och vad gör jag, vad är jag nödd och tvungen till? Jo jobba!

Nu är det dags att jag sätter igång… jag ska i alla fall försöka!


Färgglatt

Sonen har en neongrön mössa och naturligtvis måste han ha matchande sockor till.

Jag vet inte hur många par sockor jag har stickat men nu är väl socksäsongen över?
Hur som helst, nu är jag mätt på att sticka sockor och vill göra något annat…


Provbak

Om en vecka fyller dottern år och vill ha en smarrig tårta. Hennes absoluta favoriter i godisväg är Marabouchoklad och Kinder Maxi. Därför ska hon få tårta med just de smakerna....

 

Gjorde en vanilj och en chokladbotten, delade båda i tre lager och kladdade i Maraboufluff i första lagret och Kinder Maxi i det andra. Mums!

 

Klädde tårtorna med gräddsmör, en vit och en rosa förstås! När det väl är dags att göra den riktiga tårtan ska den naturligtvis dekoreras. Men idag äter vi dem som de är...

 


Jag önskar...

Idag önskar jag att jag hade fått vakna upp som en man. Då hade jag inte haft så här ont som jag har just nu. Det känns som om jag ska gå av på mitten!

Jag välkomnar den dag jag hamnar i klimakteriet, tro mig!





Spännande värre...

Idag har jag gjort något som jag aldrig skulle ha gjort bara för ett halvår sedan! 
Jag har ansökt om att få bli coachad av Blossom!
Ansökningstiden går ut den 18:e så det är lång tid att hoppas och våndas på...


T.G.I.F

Fredag... FREDAG... vilken härlig dag, eller hur?! Idag är det inte vilken fredag som helst heller utan en fredag som maken är på jobbintervju inför ett jobb som han verkligen vill ha. Han åkte nyss iväg, nyekiperad och läcker och jag hoppas verkligen att han får som han vill.

I kväll sker också något mycket ovanligt, ovanligt i matväg. Vi ska äta potatisgratäng till middag!! Jag kan inte minnas när jag gjorde det senast och förmodligen kommer jag inte att vara på topp efteråt. Men det struntar jag i, jag är jättesugen på gratäng så jag kan ta sviterna efteråt!

 

Nu tar vi och kickar igång fredagen tycker jag... 
Vi kickar igång den och ser till att vi får en fin dag, eller hur?


Sjukt...

Jag är ledsen, idag kan jag inte peppa och inspirera så som jag vill och önskar. Här hemma är det nämligen sjukt bland barnen och även jag verkar ha fått min del.

Båda barnen ligger hemma med feber, huvud- och muskelvärk. Det låter influensa men är tillräckligt jäkligt att uppleva om det "enbart" är en vanlig bonnförkylning.
Själv vaknade jag med huvudvärk så jag tar de lite lugnt nu. 
Senare ska jag in till jobbet och få lite gjort och senare ska jag intervjuas av SKTF´s valutskott. Så ni hör, det går inte an att ligga hemma och vara sjuk.

Nu ska jag dricka mitt goda ingefärste med citron och honung och bli frisk igen, 
så det så!


God morgon, pigg morgon...

Vaknade kvart i fem i morse, sträckte på mig och klev upp. Fixade frulle till mig och dottern som också var vaken tidigt idag eftersom hon ska med skolan till Romme idag.

Vi satt och småpratade lite och då kom jag på det, jag var ju pigg! Tänkte till ett par varv till och kom på att jag faktiskt har varit rätt pigg om mornarna ett längre tag nu!

Tänk vad lite morgonsol, bra kost och motion kan göra med en trött kropp. Det är snudd på mirakel!

 

God morgon och pepp på er alla

Jag ska inte handla på Willys idag heller, aldrig mer!!!

Handa INTE på Willys…

om du tänker betala med kort och inte är hundraprocentigt säker på din kod!

När jag skulle handla hem lite middagstillbehör samt matsäck till dottern som ska till Romme i morgon var jag nödd och tvungen att gå på Willys. 
Väl framme vid kassan glömde jag naturligtvis bort min kod när jag skulle betala med mitt Visa. 
Jag provade två gånger men nej, det var fel. 
Jag frågade kassörskan om jag kunde få legitimera mig i stället för provar jag en gång till slutar kortet att fungera?!
Nej, svarar människan... vi har tagit bort den tjänsten så man måste veta sin kod till kortet. Annars är det kontanter som gäller.

Jag förklarar att jag inte har kontanter och törs inte försöka en gång till…. och undrar samtidigt varför det inte längre går att legitimera sig.
Då frågar den lilla människan om jag inte kan prova en gång till!!!
Jag förklarade åter igen, att jag provat två gånger och nästa gång slutar mitt kort att fungera så NEJ! Jag vill legitimera mig och undrar, åter igen, varför det inte går?!

Då förklarar hon att man tagit bort den tjänsten av säkerhetsskäl!!! Och berättar vidare att det är mycket säkrare att knappa in en fyrsiffrig kod än att visa legitimation eftersom ett leg kan vara stulet.

Jag bara tittar på henne och undrar om hon verkligen menar allvar och inser till slut att ja, hon menar allvar.
I min värld är det mycket lättare att sno ett Visakort och få tag på koden eftersom kod och kort oftast befinner sig i närheten av varandra trots alla varningar och råd, än att få både kort och legitimation stulet där kortet på legitimationen dessutom ser ut som den som snor det.

Men visst, jag kan ha fel. Det händer kanske var och varannan dag att någon med stulet kort och legitimation knallar in på Willys och handlar utan att kassaarbetarna inte ser att det är någon annan på kortet än den som handlar.

Vore det i så fall inte bättre att utbilda personalen i ansiktsigenkänning än att sluta upp med en tjänst som har underlättat för kunderna många, många, gånger?!


Premiärtur

Idag har jag, för första gången i år, cyklat till jobbet. Det var superskönt.

Jag köpte en ny cykel förra året men hann inte cykla så mycket på den. Det är en Scott-cykel och jag lovar, när jag satte mig på cykeln var det som att sätta sig på spinningcykeln. Jag hade glömt att jag inte längre hade en cykel med "tant-sittning!
Det gick bra som fasen att cykla till jobbet och jag kände mig nöjd och stark. Tills jag kom till en väg som gick på tvärsen mot den jag cyklat på och upptäckte att jag haft en jäkla medvind hela tiden.
Så mycket var det med den superkondisen! :)

Idag hoppar jag över Corepasset och tar två vilodagar i stället. Det känns som om jag behöver det... Yogan i söndags tog mer än jag någonsin trott nämligen!

Pepp och god tisdag!


Nylönad

Nu har jag haft mitt lönesättande samtal med chefen.
Själva samtalet gick bra, jag har en bra chef men jag kommer inte att bli så fet på min lön.
Fast lite fetare än mina kollegor blir jag och det känns rättvist!

Jag är ju bäst!




Roligt, roligare, roligast

Jag fick en fråga ifrån Cathrin idag som undrade vad som var roligaste när det gäller min träning. 
Jag bad att få återkomma med svar för jag visste inte vad jag tyckte var roligast. Ska jag vara ärlig så vet jag fortfarande inte vad som är det.

Det är så många delar i min träning som jag tycker är kul och därför är det svårt att välja ett pass eller övning.

Styrketräningen är kul, där får jag ta i så jag pustar och stånkar och belöningen kommer snabbt i form av styrka och muskler.

Spinning är superkul samtidigt som det är svinjobbigt. Jag gillar att spinna för det är så tungt och jobbigt som man vill ha det för stunden. Även där har jag fått ett snabbt kvitto i form av mycket bättre flås.

Core är kul eftersom instruktören är ett riktigt vitaminpiller. Men det är nog också det roliga med det hela, sit-ups har aldrig varit kul och kommer aldrig att bli det. Belöning är en snygg hållning och kännbara muskler. Men kul, nja!

Zumba är superkul och gladhormonerna kommer direkt under passet. Tyvärr fick jag lite ont i mitt ena knä efter förra passet men hoppas det bara var tillfälligt. Det är superjobbigt att dansa Zumba men det märks inte att det är träning eftersom det är så kul. Det bästa är att koordinationen inte är prio ett i Zumba så som det är i:

Aerobics var rätt kul men inte eftersom jag oftast låg en halv takt efter blev det rätt trist. Jag ägnade mer tid åt att försöka komma rätt än jag tog i. Så ingen mer Aerobics för mig.

Yoga är mitt senaste pass jag varit på och det var verkligen kul. Kul är kanske fel ord, det var inte ”haha-kul” utan mer ”skönt-kul”. Jag tänker absolut fortsätta med Yoga för jag kände mig smidig, varm, lätt och jag fick en öppen och lätt andning. Under passet var jag väl inte den mest smidiga men skam den som ger sig!

Så, trots långt och pladdrigt utlägg vet jag inte vad som är roligast. Det är kanske inte meningen att jag ska ha ett favorit-pass utan vara vaken och öppen för det mesta. Nu när jag har kommit över mitt fjoll mot att gå ensam på pass kan jag uppleva mycket mer än tidigare och är inte det kul så säg! 
Sen är det ju så att den bästa träningen är dels den som blir av men också den varierade träningen. Balans är viktigt och jag vill inte fastna i något…



Planering v 10

Veckans träning ser ut som nedan.
Söndagen var en svår dag för mig. Dels vill jag gå på spinning med rocktema och äntligen få höra rock i stället för de senaste hitarna som oftast spelas.
Men söndag är ju också Yogadag och det vill jag också gå på.
Nu kan jag inte få allt, otroligt nog, så jag fick välja och då blev det Yoga. Spinnar gör jag två gånger och det får räcka!

Pepp till mig och er andra.

Måndag Spinning
Tisdag Core och styrketräning
Onsdag Vila
Torsdag Zumba
Fredag Spinning
Lördag Styrketräning
Söndag Yoga


God måndagmorgon

Då var det dags igen för en ny vecka. En vecka som jag hoppas kommer att vara mer vårlik än den förra, även om den var helt okej.
Nu känner jag att det är dags att låta solen värma den här kroppen, låta den tina efter den långa vintern och börja knoppa igen! 
Jag har visserligen inte vissnat av under vintern, tvärtom, men ni fattar! :)

Pepp på er alla

Tagen 2010-04-11 så än är det några dagar kvar!!

Go with the flow...

Idag har jag alltså varit på mitt livs första Yogapass och jag lovar, det är absolut inte det sista! 
Det var otroligt skönt under passet. Naturligtvis var det skitsvårt att hänga med i allt men jag gjorde mitt bästa och hade inga högra krav alls på mig.
Jag inser ju att det tar lång tid att få till allt så det sitter och just nu räcker det med att lära ställningarna.

Allt har sin tid, yoga likaså!

Hur som helst, jag är glad att jag äntligen fick kraft och mod att gå på passet och jag ångar inte en sekund.
Nu efteråt känner jag mig varm i kroppen. Jag känner mig också smidig, rörlig och på något vis har bröstet öppnat upp sig för andningen är djup och skön. Eller också är jag bara mer medveten om den just nu, vad vet jag. Det spelar mindre roll om det verkligen är så eller inte, jag mår bra och det är huvudsaken.

 

 

Det här har jag gjort idag....

Med en känsla om en förestående vår

Idag har jag varit full av energi, en sprittande energi, trots det arla uppvaknandet. Fick höra av en kompis att det berodde på någon måne i fiskarna eller hur det nu var. Oavsett har det varit en härligt pigg dag och än är den inte över.

Idag har även köksfönstret fått lite vårkänsla. Jag skriver känsla eftersom det inte finns något synligt där än om man inte räknar med mina små ”växthus” förstås.
Men om bara ett kort tag kommer det att börja spira i krukorna. Spira av femöringar.
Jag tycker så mycket om mina femöringar eftersom det är en blomma som min mormor hade hemma. Och har man en gång skaffat sig en femöring kan man njuta av dem i resten av livet.

 

Nu ska jag ta en god eftermiddagskopp och njuta av våren.

Även cherimoyan fick sig ny jord och kommer att möta våren överlycklig.

God lunch...

Igår när jag kom hem från träningen gjorde jag fiskburgare till middag.
Jag blandade 400 gr torsk med 200 gr lax och körde i mixern. Hade i en röd chili, ett ägg och kryddade efter behag. Mixade till det blev en gojsig smet av allt och då rörde jag i fetaost.
Gjorde stora burgare av smeten och stekte dem innan jag lade dem i bröd tillsammans med grönsakerna. Bredvid serverade jag en rommajo!
Jag är glad över att jag gjorde så pass mycket att det räcker till lunch idag för jag lovar, de blev supergoda!

 


God morgon god morgon hör fåglar sjunga glatt

God morgon, god söndagsmorgon.

Jag vet inte vad det är som hänt eller ens varför, men idag kunde varken jag eller maken sova längre än till straxt före sex!
Det är ju helt vansinnigt eftersom vi båda är lediga och dessutom tycker om att sova på mornarna.

Men nu sitter vi här i sängen med en var sin rykande färsk kopp kaffe och har det gott. Det har redan varit ljust i över en haltimme fast klockan bara är kvart i sju. Fåglarna sjunger högt utanför sovrumsfönstret och allt andas vår.

Jag älskart!


Svettlördag

Under förmiddagen idag har jag mest tagit det lugnt. Vätskat upp och vilat mig i form till eftermiddagens spinningpass.

Det var ett härligt pass på 55 minuter med min favvo och idag körde han på riktigt ordentligt. Jag var nära kokpunkten mest hela tiden och svetten bara rann. Det är perverst skönt att få svettas ordentligt. Tidigare kunde jag inte svettas men i stället kändes det som om jag skulle explodera vilken minut som helst. Nu svettas jag som en hel karl och det är som sagt riktigt jäkla skönt!

Att träna på eftermiddagen passar mig mycket bättre än spinningen på morgonen, det har jag äntligen fattat. Idag gick det finfint hela passet, ingen syra och inget som krampade i benen trots att passet var fan så mycket hårdare än det i torsdags morse.

Varför jag har svårare att syresätta kroppen under morgonen än under dagen har jag inte en aning om men så där det.

Men jag har lärt mig så mycket under den här resan jag kallar min ToppForm och jag skulle aldrig jobba emot min egen kropp, jag lyssnar på den.

Det är den som bestämmer och jag har kommit på att den gör det jäkligt bra.


Syndig fredag

Idag har jag vilodag och det känns som vanligt, syndigt!!
Men jag har lovat mig själv och andra att jag ska njuta av den så det är det jag vackert ska göra idag, hela dagen!
Men att tänka och skriva träning och allt som har med den att göra kan väl inte räknas?
Jag återkommer kanske därför senare med lite släsning om ett eller annat kring träning.

Pepp så länge, pepp till er som inte har vilodag idag!


Kan man dö lyckligt...

Underhållaren Lasse Eriksson är död. Han dog igår kväll mitt under föreställningen av Fyra lyckliga män som han spelade på Reginateatern här i Uppsala.

Han dog knall och fall så att säga, mitt i det han gillade allra bäst.

Tänk att få dö på det viset! Snabbt och smärtfritt då man gör något man bara älskar!


...

Idag vaknade jag inte på gymmet, men väl på spinningcykeln. Halv sju satt jag fast i tramporna och sen blev det åka av i 45 minuter.
Passet jag var på är samma pass jag envisades att gå på tidigare trots att jag tyckte det var jobbigt med morgonspinning. Jag fick då ont i benen och syran slog till snabbt och obarmhärtigt.
Men oj vad det har hänt saker och ting i den här kroppen. Jag fick visserligen lite kramp i vaden i början av passet. Men jag tog bort lite motstånd och gav kroppen vatten och musklerna syre och vips kunde jag lägga på mer motstånd igen. I övrigt genomförde jag ett jättebra pass. Jag hängde med i alla backar, jumps och rusningar.

Jag märkte skillnad och jäklar så skönt det är. Jag har fått kvitto på att det händer saker och ting med både kondition och styrka!

 

Jag älskart!


Onsdagsönskning

Jag önskade att jag vore lite mer morgonpigg än jag faktiskt är. Det räcker med att jag vore det ett par gånger i veckan, det är allt jag begär.
Visst, jag går upp när klockan ringer, ligger inte kvar och drar mig men jag kan inte påstå att det är särskilt njutbart. Inte är jag så jäkla pigg heller oavsett när jag lade mig. Jag är väl inte skapt för att gå upp tidigt.
Men som sagt, jag önskar att jag vore det ett par gånger i veckan för då skulle jag göra som jag gjorde i morse. Börja min dag på gymmet!
Jag hade glömt bort hur skönt det är att träna direkt på morgonen, hur pigg och fräsch jag känner mig efteråt.
En snabb frulle för lite energi och sen iväg direkt. Nu är jag åter på jobbet och satsar på ett litet stadigare mellis och sen är det bara att fortsätta njuta onsdag.

Pepp på er alla!


Kvällslugn

Hemkommen och påfylld med energi sitter jag nu och njuter. Jag har core-passet kvar i kroppen och det känns skönt i varje muskel.
Igår kväll hann jag inte stretcha som planerat så jag ger mig på den i kväll igen. Jag har ett schema på olika stretchövningar som sträcker sig från topp till tå och planen är att jag ska gå igenom hela schemat.
Utifrån hur det känns tänker jag lägga upp ett eget stretchschema som jag kan följa ett par gånger i veckan.
Jag vill ju inte bara få muskler och kondition, jag vill bli smidig ocks

Vårkyligt

Idag satt jag och njöt över att det faktiskt är mars nu. Vintermånaderna är över och även om snön ligger tjock utanför köksfönstret så känns det bättre.
När jag satt och läste Aftonbladet på nätet och såg bilden som skriker VÅRVÄRME blev jag än gladare.

Men jag lovar, det gick över när jag tittade på termometern. Den visar minus åtta grader idag! Är det vår det?

Aftonbladets förstasida där de lovar vårvärme


RSS 2.0