Rätt rätt GI-rätt

På väg från träning till jobbet gick jag förbi en liten affär som sålde både ditt och datt. Affären hette Eat Right och det var det som fångade mitt intresse. Att äta rätt är ju aldrig fel!
Såg reklam om att de hade GI-sallader och GI-matlådor. Naturligtvis stoplade jag in för att titta lite närmare. Väl där inne blev jag glatt överraskad. Det fanns verkligen både ditt och datt och även mat, bra mat att äta där eller ta med.
Jag började prata lite med mannen bakom disken och han berättade att maten var ”GI-mat”. Jag frågar om han med det menar mat som innehåller hel- och fullkorn, inte höjer mitt blodsocker så mycket och håller mig mätt lite längre.
Naturligtvis var det just det han menade men jag är så trött på att folk envisas med att säga att de äter eller säljer GI-mat och därför blev jag lite provokativ mot honom, stackarn.

Guess what? ALL mat är GI-mat! Frågan är bara hur högt GI-värde det har… även vitt bröd har ett GI, snabbmakaroner har ett GI och även rent socker har det.

När vi hade diskuterat ett bra tag om näringsinnehåll, vitaminer, mineraler och GI-tabeller var jag tvungen att berätta att jag är dipl. kostrådgivare och då blev vi genast vänner han och jag. Som en liten ursäkt för mitt uppträdande ska jag sätta upp veckans meny här på jobbet så mina kollegor också kan äta GI-mat!


Kommentarer
Postat av: Maritha

Hej.Korsordspennorna är enkom just för korsord. Finns i svart,rött och blått.Ser nästan ut som bläck när man skriver. Finns suddigum med på pennorna. Gillar dom helmycke. Hur är det med dig?Leker livet eller?

2010-09-07 @ 22:06:10
URL: http://marithalp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0