Matdags

Jag känner att jag måste och vill slå ett slag för lergrytan!
Det är ett sätt att laga mat på som är smidigt, enkelt, gott och nyttigt.
Jag själv lagar ofta kyckling i grytan. I med en kryddad kyckling, sen slänger jag ner olika sorters lök och rotfrukter efter behag, lite fond och/eller annan vätska. Finns det vin så slänger jag ner en skvätt i grytan.
Men först har grytan legat i vatten en kvart så den inte spricker.

Maten blir otroligt saftig och god i den. Man slipper matos och stänk i ugnen. Dessutom behåller maten sin näring förutom att den blir saftig och mör.
Lamm är också något som blir fantastiskt gott i lergryta och jag rekommenderar det starkt!

Men idag är det kyckling som ligger i grytan i det karlströmska hemmet. Kyckling tillsammans med schalottenlök, vitlök, purjolök, morot, fond, limevatten och kryddor.


Kommentarer
Postat av: Maritha

Mmm gott!

2010-10-30 @ 10:03:38
URL: http://marithalp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0