Läsa är berikande

Bara för att jag är en stolt hustru till en skrivande man ger jag er en sommarskräckis skriven av maken.




T.G.I.F

Då var det fredag igen och inte vilken fredag som helst utan fredag innan semestern. Jo, jag ska ha lite semester igen och det ska bli så skönt.
Nästa vecka tar jag barnen med mig och åker upp till Rättvik och naturligtvis kommer det att vara fint badväder under hela vistelsen.

Gubbdagis

Idag ska jag ta en tur ner på stan efter lunch. Jag har sett att gubbdagiset har sadelskydd för en bra penning, sadelskydd stoppad med gel....
Det blir perfekt för min bakvagn det!






Aj


Efter en och en halv mils cyklande inser jag att jag behöver köpa ett cykelsadelskydd.
Ett mjukt ett, gärna i silikon!!
Aj!


Snubblade över något gott till kvällen

Jag som bara skulle ut och jogga... att jag aldrig kan göra något ordentligt!!



 




Finfika

Idag hade jag fint sällskap till eftermiddagsfikat. Sailor moon var här och hade precis spelat in en film på vår altan.
Lägger upp filmen senare för tydligen hade brudarna problem med den...






Uteliv

Idag tog jag mig en cykeltur, det gäller ju att passa på när det inte regnar. Det var riktigt skönt ute och jag var rätt ensam på vägen och det var ingen nackdel precis utan bara skönt.

 Cyklandes längs med Vårdsätravägen mot Graneberg.


Jag cyklade runt i Sunnersta ett tag innan jag for vidare och handlade. Växlade in den enorma vinst jag lyckats skrapa fram, 125 riksdaler, cyklade vidare till Gipen och satte mig och tänkte på vad jag skulle köpa för de där millionerna jag nu skulle få...........

  Undra just hur långt en million räcker....


Så här mycket blev det i vinst idag..




...

I morse vaknade jag före sju med en dröm hängande över mig. Det var ingen sådan där trevlig och rosenskimrande dröm utan en som enbart gjorde mig nedstämd och ledsen.
Jag hade verkligen behövt mannen i mitt liv bredvid mig i sängen då men han befinner sig fortfarande hundra mil hemifrån. Det är trist i vanliga fall men än mer trist i morse.
Usch, jag känner mig fortfarande lite låg så därför ska jag gå ut och gå av mig den känslan.






Rea, rea och rea

Nu har dottern och jag varit på stan. Som det brukar bli när jag är där med henne blev det en massa köpt i hennes storlek och inte så mycket åt mig. Inget i klädväg faktiskt.. men ett halsband hittade jag i alla fall.

På måndag kommer lön så då ska jag ta igen det, jag lovar. Är det rea i varje butik så har man inget annat val än att shoppa. Det står så, till och med, i lagen!



  Man blir hungrig av att shoppa så vi åt Indisk buffé så nu klarar jag mig nog hela helgen.


Vi avslutade dagens övningar med att hälsa på Elli, eller förlåt, Bill. Eller om det var Bull, jag vet inte så noga. Hur som helst så ritade Bill, eller Bull, ett fint hjärta på dotterns ena kind.














Fredagsmys

Tänk att det redan är fredag. Veckan har gått så fort men det är väl så det är när det är semester. ☺

Nästa vecka ska jag göra ett inhopp på jobbet men sen är jag ledig i en och en halv vecka igen. Skönt!

Jag trivs verkligen hemma och skulle vilja vara det mycket mer än vad jobb och lön ger utrymme för. Jag trivs med att fixa och dona hemma, lika mycket som jag trivs med att ha tid till att fixa och dona med mig själv. Röra mig mycket, shoppa nyttiga saker, experimentera i köket o.s.v. Jag är nog inte gjord för att arbeta egentligen.

Hur som helst, idag är det fredag och fredagar har tidigare betytt ostbågar och rödvin. Men den här fredagen tänkte jag göra något nytt. Lite gott att dricka tänker jag nog ta men det blir INGA OSTBÅGAR, inte ens "less fat" varianten. Det är nästan så jag känner mig lite nervös!!

Det där med fredagsmys började vi med när barnen var små och den äldsta är nu 17 år så många påsar blir det.

Något kommer det att bli och det där något kommer att bestå i fruktsallad med lite kesella med vanilj. Det ni!


Men först av allt ska jag ta med mig dottern ner till stan och shoppa...




..

Idag är det torsdag och det betyder tvätt- och städdag i det Karlströmska hemmet. För att göra tvättningen lite mer glammig har jag köpt ett rosa sköljmedel. Har ingen aning om hur det doftar, bara att det är rosa!


 


Abstinens och sug

Efter att ha varit rätt obetänksam med både motion och kost har jag ju tagit mig i kragen och håller mig till de antal kalorier min kropp behöver och inget mer.

Det har inte gått många dagar än, jag började i måndags, men jag har redan nu upptäckt att jag äter fler nikotintugg nu än tidigare.

Den enda slutsats jag kan dra av det är att jag tidigare försökt döva min rökabstinens med mat!


Vilket jäkla dumt sätt att fixa abstinensen på, för tro inte att det har hjälpt ett enda dugg. Jag har fortfarande varit lika "sugen" och fortsatt stoppa i mig saker och ting och slutade inte förens jag tog ett nikotintugg.

Men lika dumt som det beteendet var, lika skönt känns det att jag blivit varse. Nu tar jag ett tugg när jag är abstinent och kör en bra meny och rör på mig. Tuggandet tar jag tag i senare när jag verkligen känner skillnad på abstinens och hunger/sug.
För bara för att jag är medveten är jag inte redo, inte än.





Mie´s Toppform 2009

Idag plockade jag en del blåbär och några smultron i skogen. En del smultron var stora som jordgubbar och smakade underbart gott. Jo, en hel del försvann i munnen redan ute i skogen. ☺
Jag hittade en liter kantareller också som jag gjorde en god stuvning på, lade på rostat bröd och gav till barnen.
Jo, det är sant att jag gjorde det. Själv tog jag mig en nektarin i stället. Jag är hur stolt som helst över det. Jag tycker ju så mycket om svamp, i synnerhet egenplockade kantareller. Mums!

I morgon blir det dock ingen skogstur för det är djävulskt mycket mygg i skogen nu och mitt myggmedel är slut.
Därför blir det simhallen i morgon bitti. Det var ju så skönt senast och varför inte gå på det igen när jag har det sköna i färskt minne?
Pepp på mig och mitt toppår 2009!

Mie i blåbärsskogen

Idag blir det ingen morgonsimning men väl en skogstur. Jag tänkte plocka blåbär idag och då lär det bli en hel del knäböj och de är inte att förakta!
Skogen är full av dessa blåa bär som det sprutar nyttigheter om. Tänk en näve blåbär i morgonfilen, eller tillsammans med mjölk så det blir en sån där härlig lila ton på mjölken. Gott va!?
Jag planerar och hoppas på många bär i hinken min så jag kan göra sylt också. Gott till höstens pannkakor.
Har jag tur så hittar jag en del svamp också för de växer som svampar ur jorden nu! ☺







Jag är en stolt kvinna

Nu har jag klarat av halva dagen och hittills har det gått bra! ☺
Jag har ätit gott, bland annat mitt mörka rågbröd som jag bakade i helgen. Ett riktigt sånt där mörkt rågbröd som man kan få tag i när man är i Finland. Jag är så stolt över mig själv. Till lunch gjorde jag en smarrig bondomelett som, till och med barnen tyckte om.

Något som också gör mig stolt är att jag kom iväg till simhallen och där blev det en kilometers simmande.
Nu är det bara att hålla i den här sunda stilen, fortsätta och även öka. Eller hur!?

Vinkevink

Idag är jag uppe med tuppen, eller rättare sagt uppe före tuppen.
Mannen i huset åkte tillbaka till Övertorneå idag för fortsatt pluggande så jag gick upp för att pussa honom hej då. Nu är jag ju vaken så jag kan lika gärna fortsätta vara det.
Det är alltid så trist när han åker iväg och lämnar mig här som gräsänka. Men nu är det inte långt kvar tills han är hemma igen, tack och lov.

Som tröst ska jag göra mig en kopp gott kaffe, ta lite vattenmelon till mellis och sen ska jag nog iväg på en simtur i badhuset idag. Det är ingen idé att simma i sjön nu när det är 15 grader och regn ute, så galen är inte ens jag. ☺





Söndag

Barnen fick en härlig helg till slut. Dottern har haft sin kusin här hemma och ja, det har blivit mycket pladder och en massa skratt. Hysteriska skratt!




Sonen har ockås umgåtts med sin kusin men inte här utan hemma hos kusinen i stället. Jag skulle tro att de inte gjort så mycket mer än spelat TV-spel. Men vad gör väl det... det är väl så en helg tillsammans med kusiner ska vara. Mycket spel och mycket skratt!




Mina älskade barn är hemma men mitt ♥ blöder

Tack din f*n för att du, åter igen gjorde mina barn illa. Så illa att det inte längre fungerade för dem att vara hemma hos sin andre vårdnadshavare. Tack för att du visade ditt rätta jag, igen!
Tack du andre vårdnadshavare för att du stod upp för dina barn och visade dem att du verkligen bryr och älskar dem, igen!
Vi alla tackar så mycket för att barnen nu slipper åka fram och tillbaka till helveteshuset något mer, tack för att vi äntligen fick ett slut på eländet.

Men mest av allt tack, från djupet av mitt hjärta, till mina älskade föräldrar som åkte ut till helveteshuset i torsdagskväll och hämtade två rädda och olyckliga barn.

♥ Grattis ♥

Idag grattar vi lilla mamma som fyller år. Presenter och hurrarop tar vi i eftermiddag när vi stormar in, hela familjen.






Mmmmmmmm

Kantareller är gott, gott och nyttigt!





---

I går bar vi iväg på en snabbtur till Åland. Varför gå iväg till bolaget för att köpa helgvin när man kan åka till Åland och få lite havsluft samtidigt undrade vi och for.
Enligt mina planer skulle jag sitta uppe på soldäck, sippa på något gott och färga min lekamen men se det gick inte alls det. Det var både kallt och dimmigt ute så det fick bli fönsterbord i stället. Det gick bra det också men nästa gång jag åker då jäklar......





Ny syns den ej något mer

Började dagen ute på altanen och fortsatte den där under hela förmiddagen. Det var både varmt och ljust, inget jag är bortskämd med för tillfället.



Nu har solen försvunnit men eftersom jag är av envis natur tänker jag fortsätta tillbringa min dag där ute på altanen. Jag har en hel hög med recept som jag ska skriva in i min kokbok och det är ett bra göra just nu känner jag.

I kväll ska jag vara lokalpatriot och gå på fotboll och heja på Sirius!


Blommor till mor


Har ni sett herr katarell

Idag, när det var regnfritt, passade maken och jag på att ge oss av till skogen för att titta efter hur långt kantarellerna kommit. Jodå, det hade kommit kantareller och får vi nu lite sol kommer det att explodera runt om i skogarna, jag lovar!




Så middagen idag bestod av en härlig kantarellstuvning på ciabattabröd, en kall öl till det sved inte ett dugg.

Dags igen

Ja ni, då var det dags igen! Jag har satt en till surdeg men den här gången är det ett rent experiment. ☺ Jag håller på och skapar mig ett eget recept på det perfekta surdegsbrödet. Varför? Jo, för att jag kan och vill....

Fredagsmys

När barnen är hemma och livar upp tillvaron består fredagsmyset oftast av snacks och läsk, vin till mamma. Men igår var det ett mer vuxenmys som serverades i det Karlströmska hemmet. Vad sägs om nubbesallad på hembakt rågbröd?



Svider inte alls!


Nu får det vara nog

Nu är min datortid slut för den här gången, kost- och motionsrådgivaren kickar in.


Nu ska jag ut och röra på mig.. så det så!





Vad händer idag då

Det är verkligen skönt att vara ledig och vuxen, jag gör som jag vill när jag vill det. Idag ska jag börja med att göra världens godaste nubberöra som vi ska njuta av ikväll.
När den står och gojsar till det så ska jag ge mig ut på dagens tur. Ja, jag har kommit så långt att jag längtar efter att få ge mig ut. Hur många trodde det för ett par år sen? Inte jag i alla fall, lovar!
Nä, nu ska jag röra ihop den himmelskt goda röran som ni får veta mer om den dag jag är klar med min kokbok! ;)


Allt är inte helylle

Dagen började väldigt helylle så för att få balans for vi ner till stadens alla gator och torg och shoppade. Det blev en salig blandning av allt från elvisp till fräsiga underkläder. Som sagt, allt är inte helylle.

Vi åt middag på stan, sushi förstås, och vi avslutade kvällen med ett varsitt gott glas på Carl Philip. Den här gången saltade de inte notan!



Sushi är gott...




Maken är också god...



Jag är nog rätt god jag också.....




Going back to my roots

eller är det de myckna regnandet som påverkar mig på något vis, eller var jag månne en bagare i mitt tidigare liv? Jag vet inte men det spelar egentligen ingen roll, jag trivs och det är huvudsaken.
Idag har jag varit så sugen på att baka och fixa, eller som jag sa till maken igår "jag har sånt baksug"
Så idag har jag hunnit med att baka kex och som vanligt använde jag mig av ett recept som om det vore skönlitteratur, tittade lite och gjorde raskt om det till mitt eget och oj, så gott det blev.


Var så goda, dinkelkex gjort på crème fraîche.




Eftersom jag ändå var igång passade jag på att göra en surdegskultur som jag kommer att baka med till helgen.. eller så.

Det regnar på min semester...

Men vad gör det.. jag kan ju vara inne hela dagen och pilla naveln. Eller som nu, sitta här framför datorn och lyssna på när maken städar ur kylen, ljuv musik! :)
Nä, snart ger vi 17 i vädret och åker ner på stan i stället. Det finns ju inget dåligt väder för shopping, lovar!


..


Kan meddela att jag lyssnade på er alla, åtminstone nästan, och firade idag. Dock ej med en fet cigarr Tony!! ;)

Hur kunde jag glömma...

Jag som sällan missar ett tillfälle att fira och firar både stort och smått, glömde igår att det var min sexmånadersickerökardag!!
Hur KUNDE jag missa det och hur ska jag återgälda mig det? Ska jag fira idag eller vänta tills ettårsickerökardagen i stället? Det tål att tänkas på!





Tänker och tänker....

...

Samma människor som tidigare häcklade mig för att jag är så vit, trots solskenet som var, häcklar mig nu för att det regnar under min semester.
Vad gör det, jag kan vara inne hela dagen om jag inte vill bli våt, eller också kan jag välja att gå ut i regnet och mysa till det med en värmande kopp när jag kommer hem. Eller varför inte värma sig med en sluring varm glögg i stället? Jag gör ju som jag vill, jag är ju ledig!! ♥
Nä, då är det värre för dem som arbetar nu, de måste ju ut oavsett väder.
Föresten så behöver svamparna i skogen vatten och jag ser fram mot många plockade kantareller och andra svampar i år. Redan igår plockade vi kantareller så det räckte till en underbart god kantarellrisotto! Hade inte batterierna i kameran tagit slut så hade jag frestat er, men det får bli en annan gång, lovar!





♥♥♥

The First Cut Is the Deepest har jag ju hört och likadant, fast tvärt om, är det med första dagen på semestern, den är härligast!
Som den sanna kostrådgivare jag är äter jag naturligtvis Bregotts havssaltade smör till nypotatisen och tar en nubbe till.

NU ÄR DET SEMESTER!
♥♥♥






Betraktelser från morgoncyklingen


I morse, på väg till jobbet,  mötte jag en kille som körde nercabbat. Det var nog skönt i värmen kan jag tänka mig men det jag reagerade på var att han satt och rökte! Jag menar, hur mycket av den ciggen får han i sig, hur mycket blåser bort och vart tar askan vägen?
Sen närmande jag mig reningsverket  och då upphörde all min tankeverksamhet. All energi gick åt till att tvinga lungorna att ta nya andetag. DET är inget man gör frivilligt i närheten av verket, jag lovar!

Nu ska jag sluta

Japp, så är det.. Nu ska jag sluta jobba för idag för att återkomma till jobbet i morgon.
Men i morgon kommer jag att mysa på jobbet för det är sista dagen innan semestern!!!


Varm kväll

När jag slutat jobbet idag cyklade jag ner till Carl Philip och tog en kopp kaffe och tittade på folk i väntan på min vän Åsa.
Hon kom straxt efter och vi hade en underbar kväll med gott vin och mycket prat. Det var ett bra tag sen vi träffades men det kändes trots det som igår.
När vi skulle betala notan hade de "råkat" få med 120:- för mycket. Det är, tyvärr, inte första gången det händer mig och det påpekade jag förstås. Som plåster på såren fick vi ett varsitt glas champagne, gott! Tack för det!
På väg hem gick jag igenom stadsparken och där var det ett härligt liv. Det var folk över allt och de pågick fotbollsspel, folk spelade kort och boule eller bara satt och hängde. I parksnäckan pågick allsång med svenska ABBA-sånger och det var riktigt härligt att gå där och bara njuta. Lite osvennigt kändes det nästan. Sommaren är underbar på många sätt!







...

Jag vill bara tala om att det är två och en halv dag kvar nu...

SEMESTER!!!!!!!






RSS 2.0