Jag har ju bestämt mig

Jag har ju som sagt bestämt att inte låta folk komma åt mig när de sprider sitt skit. Det gör jag enklast genom att vända på saker och ting, göra det negativa till något positivt.

Därför säger jag: Weeho, jag har blivit kallad brud!! Kan ni tänka er, vid 43 års ålder få höra att man är en brud är coolt!

Att det i samma mening står "sjukt äckliga" gör inget... jag ser bara brud!

 


Piggare och piggare

Nu tror jag bestämt att mina Levaxintabletter börjar kicka in för jag känner mig piggare och jag tycker jag orkar mer än tidigare.
Det känns fortfarande lite overkligt att det fanns en somatisk grund för mitt mående, overkligt men otroligt skönt. Saker och ting blir ju så mycket lättare då!
Som sagt, jag känner mig piggare och sitter inte och gäspar hela dagarna på jobbet. I helgen har jag, till och med kunnat hålla mig vaken hela dagarna och det är stort!
Min cykeltur till jobbet gick snabbare än den gjort hittills. Så ja, jag är superglad över att det går åt rätt håll.
Skulle det enbart bero på någon slags placeboeffekt så må det vara hänt.

Jag mår bra, det är huvudsaken!


Snacka går ju

Min söndagsmorgon var ungefär som gårdagen, jag vaknade till Biggest Loser, mitt favoritprogram.

Nu har medlemmarna varit på campen så pass länge att paktbildning och skitsnacket tillhör vardagen.

Paktbildning kan jag ta, de kan man splitta men skitsnacket går bort, fetbort! Det finns inget som förstör och gör illa så mycket som just skitsnack och det värsta är att man inte kan försvara sig mot det heller.

Det finns de, både på jobbet och i närheten, som sprider sitt gift och likt ett virus så sprids snacket från den ena till den andra med en rasande fart.

Naturligtvis finns det folk som låter giftspridaren snacka men väljer att inte tro på orden utan har eller bildar sin egen uppfattning. Det finns naturligtvis de som sätter stopp för giftspridningen också, tack och lov.

Men det var inte det jag såg på TV i morse och det är inte det jag tycker värst om. Det är de tillfällen då giftspridaren sprider sitt snack till någon som bara super in orden och tror på dem utan att ens blinka. Tar in och gottar sig för att sen sprida vidare orden till alla som vill höra.

Utanför står den utsatte och kan inte göra något åt det eftersom giftspridaren och de som vill lyssna inte är ett dugg intresserade av vad den utsatte har att säga. De har ju redan sin sanning, de VET vad den utsatte säger, gör, har gjort och kommer att göra. För att veta allt detta behöver inte ens giftspridaren vara i närheten av den utsatte, den behöver inte ens känna personen i fråga, den bara VET.

 

Tänk att det ska vara så mycket lättare att ta till sig giftet, bli smittad och föra smittan vidare än att kontakta den utsatta och fråga. – Är det verkligen sant det här som jag har hört, har du sagt så, har du gjort så eller?

Men nej, det sprids med vindens hastighet och blir bara större och större och som sagt, inget kan jag göra åt det.

Något jag dock kan göra är att stolt ställa mig rakryggad i vinden och låta giftet passera. Skaka av mig det som faller ner på mig och inte bry mig. För jag vet, endast jag vet, vad som är sant eller inte när det gäller mig själv.

Jag har bestämt mig, de ska inte få komma åt mig eller min familj, så det så! Har du bestämt?


...

Dagen idag började som vanligt med Biggest Loser och ett par tårar. Det är inte klokt så berörd jag blir av det programmet.

Idag handlade det mycket om att övervinna sina rädslor genom att bl.a. tordas möta dem och tänka om! Tankens makt är stor, det har jag alltid tyckt men att ha någon som peppar en och visar vägen när man halkar snett är också viktigt.

De största förändringar kommer dock från dig själv för du är den enda som kan förändra dig. Ingen annan kan göra det åt dig lika lite som du kan förändra någon annan.

 

Det är ett tufft jobb men någon måste göra det! Själv jobbar jag på en del förändringar och, som sagt, det är bara jag som kan ändra på mig själv.

 

Nä, nu ska jag ut och rensa skogen på svamp. Ut med er ni andra också, dagen idag kommer aldrig tillbaka.



Stryk skadar barnes IQ

Ja ni, vilka undersökningar det finns. I Aftonbladet kan man läsa att man kommit fram till att barnens intelligens skadas av stryk, vad är nytt med det?
Lägg pengar på annat i stället, lägg det på förebyggande arbete.


Idag är det en bra dag att leva

Vaknade pigg trots en lite orolig natt. Skakade av mig den oron och gav mig ut och njöt av min tur till jobbet. Det var lite kyligt ute men vad gör det när solen strålar från himlen och luften är hög och klar?

Det kommer att bli en bra dag idag, det vet jag!


...

Idag har jag fått svar på varför jag har mått som jag gjort. Varför jag känt mig stum och trött i kroppen, inte orkat något eller ens haft lust att göra något. Sist men inte minst så vet jag varför jag har känt mig på gränsen till deprimerad... Mina sköldkörtelhormoner har varit åt helvete ett tag tillbaka och nu ska jag dubbla min medicin!
Det känns så skönt, otroligt skönt, att det var något medicinskt som låg bakom. Därför går det ju att ordna till det på ett lätt och enkelt sätt.
Jag är evigt tacksam att jag böt vårdcentral, skippade skiten i Gottsunda och valde Samariterhemmet i stället. Jag säger som i reklamen. Vilken skillnad!!!
Äntligen fick jag en doktor som tog mig och mina problem på allvar, han undersökte mig noga och pratade med mig länge. Förhörde sig om hur jag hade det nu mot hur jag haft det tidigare.
Att han dessutom var skitsnygg sved inte alls det heller!
Nä, nu ska jag bara njuta av mitt nya liv. Ett liv där jag inte alls var puckad utan hade knas på mina hormoner. Weeho!

Vilket liv

Vilket liv hon har skapat, fru Anka. Jag tycker det är riktigt kul att följa henne och hennes uttalande. Men något som jag blev lite paff över är hennes ålder. Blott 38 år är kvinnan och jag trodde att hon, liksom Skipper, var en väl bevarad kvinna på snart 50! :)

Fru Anka säger att
Jag är medveten om att jag provocerar, men det är det som är roligt. Det handlar om underhållning.
Aha, menar hon att hon inte står för det hon säger?

Männen i USA drar in pengar och försörjer familjen, fruarna ska vara välvårdade, snygga och se till att mannen slipper tråkiga hemmasysslor, menar hon. Kvinnan är skyldig att se till att mannen är sexuellt tillfredsställd, annars får hon skylla sig själv om han är otrogen.
Det är väl inte bara i USA som det är så... det hade kunnat vara i Tomtebo!!


Att känna är stort

Då har jag, åter igen, gråtit mig igenom programmet Biggest Loser. Jag vet inte riktigt vad det är som hänt med mig men jag gråter alltid till det programmet.

Föresten kan jag erkänna att jag gråter mig igenom de flesta program där det är framgång och lycka. Det är inte så att jag är avundsjuk på dem, utan mer att jag lever mig in och känner deras glädje och då kommer tårarna. Mina tårar har blivit ett vanligt inslag i det karlströmska hemmet så det är ingen som bryr sig om det längre, knappt jag själv.

Det är heller inget jag egentligen vill ändra på. Jag är glad över att jag är en känslomänniska, glad över att jag kan leva mig in i andra människors känslor och även glad över att jag kan visa mina känslor.

 

Något jag inte är lika glad över är mina känslor av att vara skuldbelagd. Jag säger inte att jag känner mig skyldig utan att jag är skuldbelagd och det är en väldig skillnad.

Trots att jag innerst inne vet att jag inte har skuld i allt som påstås så tar jag åt mig. Men jag kämpar stenhårt för att få bort det ur systemet. För ni vet ju hur det är, får man höra en sak tillräckligt många gånger blir det till slut en sanning.

Naturligtvis har känslan av att hela tiden vara skuldbelagd gjort att jag reagerat på många, mindre bra, sätt. Men inte heller det tänker jag känna skuld över, inte så länge jag känner att det finns en bakomliggande orsak. Dessutom tänker jag inte känns skuld över att jag inte känner skuld.. ja, ni förstår!

Men mitt rationella jag har blivit starkare dag för dag och kommer att vinna en vacker dag. Jag vet inte när men jag vet att den kommer!

 

Men mitt känslo-jag som vaknar till liv när jag tittar på Biggest Loser kommer jag aldrig att banka ner med mitt rationella jag, det lovar jag!


Ja, varför inte


Även jag

Jag är inte bara kostrådgivare, jag är mamma också. Så idag betedde jag mig som en vanlig mamma och köpte hem pizza.
Barnen blev så glada att de började städa efter maten, utan tjat! Här ska köpas pizza lite oftare, det märker jag det!


...

Medan jag har levt och samlat på mig minnen har bloggen fallit lite i glömska, tyvärr.
Jag förstår inte varför egentligen, för tid finns och lust likaså. Jag älskar ju att skriva, berätta och delge.
Maken har alltid stöttat mig och tyckt om mitt skrivna ord, (tack älskade) och får han som han vill så kommer det snart att spruta en massa skrivet ifrån mig.
Tills dess lever jag livet och skapar nya minnen, vackra minnen.


Minnen

Usch, så snabbt det går för vardagen att lägga sitt täcke över oss här hemma.
Jag vinkade av maken idag och han for till Övertorneå. Därefter jobbade jag och det känns inte som om jag gjort annat. Väl hemma var det som vanligt med middag, disk och lite plock. Även barnen kände det som om de inte gjort något annat än gått i skolan som vanligt under den senaste tiden.
Det är väl tur att vi har minnen, vackra minnen, att ta fram när vardagen tränger på. Därför blir kvällen i kväll vikt för minnen, vackra minnen som får mig att le.




Vilken lördag

Idag är det lördag och inte vilken lördag som helst. Det är en riktigt härlig familjelördag vilket det var ett tag sen vi hade.
Maken är hemma över helgen och i kväll kommer barnen hem från Kreta. Som sagt, det är inte vilken lördag som helst.....

Nystart

Nä, nu är det slut med den gamla och trötta Mie och den stora renoveringen börjar redan idag. Det är alltså dags för klippning.

Den här gången har jag naturligtvis bokat tid på min salong, inte tänkt att jag ska prova någon annan. Jag kommer ju ihåg med stor fasa hur det gick senast jag gjorde så och ja, jag lär av mina misstag.

Återkommer senare med en före- och efterbild.


Gammal men inte grå.. förhoppningsvis

Ja, idag har det slagit mig.. jag börjar bli gammal.  Jaha, inte förens nu tänker ni kanske och det är helt rätt. Tills nu har jag inte ansett mig som särskilt gammal alls utan rätt ung och läcker!

Det kom som ett brev på posten i morse, bokstavligen. På hallgolvet låg ett kuvert från landstinget innehållande en kallelse till mammografi!! För er ungdomar kan jag berätta att det är en kallelse som alla tanter över fyrtio får hem i brevlådan. De vill se om jag har några knölar i brösten. Det är väl bra i sig, men som sagt, det är bara tanter som får en sådan kallelse.

Mitt andra uppvaknade kom när jag kom på mig själv med att tokdansa till Robert Palmer! Är inte det också något som gamla tanter gör?
Gamla tanter som gärna klär sig i jeans och collegetröja, pumps på fötterna samt har sönderpermanentat hår. Gamla tanter som gärna åker omkring i en gammal handrollad Dart!!
Ja ni, det blev en hård dag för karlströmskan, det ska jag erkänna. Men eftersom jag gärna delar med mig så var så goda, här kommer Robert Palmer! Under tiden ni lyssnar ska jag permanenta håret och halsa en folköl!!


Ja må den leva

Vad är det för dag, är det en vanlig dag? Nej det är ingen vanlig dag, för det är bloggens födelsedag.
Hurra, hurra, hurra!


Grattis Bloggen på din ettårsdag, du leve!!


Made by Dotter och Make! ♥


Till Dig från Mig


Lördag

Just i detta nu sitter mina änglar ca 10´000 meter över havet på väg till Kreta. Tänk så livet kan vara orättvist ibland!
Jag är helt övertygad om att de kommer att få det fint på alla sätt. De får rå om mina föräldrar, busa med kusiner och bada dagen lång. De får äta god mat och det är något som framför allt kocksonen ser fram mot, äta!
Jag saknar dem redan naturligtvis och ja, jag är avis. Avis men inte missunnsam för de är värda allt gott, allt gott och lite till...


Sjukt där hemma

Mina små änglar ska åka till Kreta nu på lördag och vi har sett fram mot det, fast på lite olika sätt kanske. ☺ Hur som helst, vad tror ni händer..
Jo, nu ligger båda barnen hemma med feber och halsont. Gissa om de är rädda för att inte hinna bli friska.
Men med Alvedon, apelsiner, halstabletter och hopp ska de nog bli friska, båda två.
För är det något de har förtjänat så är det en härlig vecka på Kreta, det kan jag lova!


RSS 2.0