Åter igen ren kärlek!


Vacker tisdagsdikt

IBLAND

Ibland....

när  du gråter...

ser  ingen dina tårar.


Ibland....  

när  du har ont....

ser ingen att du har ont.  


Ibland....  

när  du är bekymrad...

ser ingen dina bekymmer.  


Ibland...

när  du är lycklig....

ser  ingen att du ler.




Men   SLÄPP  EN FIS bara  EN gång...


Och  alla vet det!!!!

Ny vecka

Ny vecka och nya möjligheter... Ha, vilken jäkla floskel, ny vecka och samma jäkla hjulspår som tidigare. Varken mer eller mindre!

Gäsp...

Idag hade jag tänkt ägna mig åt jobbet en stund.. men vet ni, det struntar jag i. Denna dagen kommer i stället att ägnas åt svampplockande och till att göra höst på altanen. Det låter väl bättre?!


KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRLEK!

Rögle - Brynäs 3 - 4


Den ömme modern blir tigrinna

Hela mitt mamma-liv har jag gjort allt för att skydda mina barn mot det som gör dem sjuka, främst pälsdjur. Jag har pratat med klasskamrater och deras föräldrar, sett till att skolan fått s.k. allergistäd, kontrollerat hotell och stugor på semestrarna. Helt enkelt, gjort vad de flesta föräldrar till sjuka barn gör, varken mer eller mindre. Detta, har jag märkt, gäller tyvärr inte alla. Inte deras egen far till exempel.
Historia. Det första han gör efter, den ack så nödvändiga skilsmässan, är att flytta ihop med en kvinna med hundar. På det skaffar sig "den nya familjen" kaniner också. Därför fick barnen inte bo där mer än nödvändigt och det var inte riktigt så det var planerat, inte i min värld i alla fall. Nu är dock djuren borta och dottern bor hos pappa varannan vecka.
Nutid. Nu har pappa hittat ett nytt hus som han flyttar in i. FÖRMODLIGEN har det bott djur i huset för båda barnen har känt sig dåliga där men det kan också bero på det som hände i helgen.
Ni som läser det är får ha i minnet att båda barnen har astma och är allergiska mot pälsdjur, OK?!
Först hälsar man på en familj som har katter, där var de bara en liten stund så det kan jag låta passera. Men sen, samma helg var det hem till grannen på middag. Det borde ju vara något som är trevligt. Men det är INTE trevligt att göra det när familjen i fråga har hundar, katter, marsvin och fåglar! Det slutade med att dottern blev dålig och den ömme fadern tyckte att hon kunde ta medicin, gå ut en stund och om hon behövde, gå hem. Själva blev de kvar!
Det kan räcka så här kan jag tycka.. men faderns fru, som varken är öm eller moder till mina barn var också till ett stall och mockade! Det var när jag fick höra det som jag bestämde mig, nu är det slut med att vara en öm moder som nickar och ler oavsett vad andra gör. Nu är det slut på det, likt en tigrinna ska jag kämpa för mina barns hälsa. För vem skulle annars göra det?



Snart

Snart kommer bloggdrottningen Sanna till mig för att prata och dricka en massa kaffe. Jo, vi kan göra två saker samtidigt, jag lovar!

Nu har hon farit vidare till hemmet och fått med sig ett uppdrag. Jag ser fram mot att få se och höra hur det gick!
Tack för idag.. det var TREVLIGT!!

Den här ungen..

måste väl ändå vara en av de gladaste i plugget? Föresten.. hon är nog gladast över allt och hon är MIN unge! *stolt*



Heureka

Jag har hittat baksidan med att vara gräsänka och jag dånade nästan av chocken. Jag måste ju städa OCH diska.. Herre gud, hur ska jag klara mig??
p.s. Ingen belöning får jag när jag är klar heller... *suck*

Ledig idag

Idag har jag tagit mig en ledig dag. Sonen ska till läkaren och det är lika bra att moderskapet följer med och styr upp det hela, annars vet man aldrig vad som kan hända. Han ska på sin årliga besiktning för att kontrollera sin astma och allergi men den här gången har han en liten kock-skada att visa upp också. Det lilla kocklivet fick sig en bränd handflata i tisdags, tack och lov var det inget allvarligt men ett par blåsor kan man se om man tittar noga. Jag undrar bara hur många brända fingrar och händer man ska ha innan man får kalla sig kock?
Sen vet jag inte hur jag ska fortsätta mitt gräsänkeliv men det löser sig säkert. Hade jag fått bestämma hade jag legat och njutit på en strand någonstans långt bort.

Vad gör en gräsänka?

Idag har jag alltså blivit gräsänka. Föresten, vilket konstigt ord, gräs-änka*! Det är ju inte så att mitt gräs har dött precis!
Vad ska man då göra när man är just gräsänka? Ska jag passa på och jobba över för att komma ikapp eller ska jag åka hem i vanlig tid och städa? Ni hör, det är svåra val man måste ta beslut i när man är "singel" igen! ;)

*GRÄS-ÄNKA.
[sv. dial. gräsänka, hustru vars man är bortrest, fästmö vars fästman dött, liderlig flicka; liksom d. græsenke efter mnt. graswedewe, förförd, övergiven flicka; jfr t. graswitwe, eng. grasswidow samt t. strohwitwe. Ordet syftar möjl. urspr. på en flicka som förförts ute i det fria o. sedan övergivits. Den sv. riksspråksbet. beror trol. på lån från t.]

Veckans vintips

Får jag lova att presentera veckans vintips. Ett gott vin som du kan ha att dricka till mat, när du vill fira, behöver tröst eller bara är sugen. 72:- är kostnaden du måste ut med.
Mannen i huset och undertecknad njöt en flaska igår kväll. Jag vet inte om fira är rätt ord men vi tog och njöt en flaska för idag far mannen iväg till Övertorneå. Ja, det är rätt, ÖVERTORNEÅ! Det är inte direkt nästgårds så han kommer inte hem förens på fredag kväll och då blir det säkert en flaska till. :)
Mannen i huset har tänkt förkovra sig och ska upp på ett studiebesök på en skola. Nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra och att han känner sig än mer sugen på skolbänken. Det gör vi, trots att det innebär 49 veckor i Övertorneå!


Nu är den här igen…

Nu har det blivit tisdag igen och jag frågar mig fortfarande. Vad är det för nytta med just tisdag? Jag har funderat som den bästa Baltazar men inte kommit på något, inte en endaste lilla aha-upplevelse!


Ät rätt - bli gravid

Ja, ni läste rätt. Precis den rubriken hittade jag här i Aftobladet. Vad är det för fel på samlag?

Måndagskul

Idag ska jag kursa hela dagen, Procapitas flyktingmodul. Visst låter det kul? ;)

Och till er som förstörde dotterns skola inatt vill jag bara fråga.. VARFÖR? Ni har ju till och med lokal!!

Resultat som får mig att le...

Brynäs IF - HV 71
3-1

Förväntningar..

Jag VET att jag sagt att detta inte ska bli en viktblogg men eftersom jag strävar efter att gå ner lite i vikt så hör det till min vardag och det är just vardagen jag skriver mest om. Så därför så....
Kan tillägga att jag tidigare gått ner 23 kilo men gick upp några av dem när jag slutade röka och fick knas i sköldkörteln. Men nu har jag hittat tillbaka till livet då jag går ner igen och lusten till motion har vaknat. För naturligtvis försvann den för ett tag när jag gick upp trots bra kost och träning. Men, som sagt, nu går det nedåt för Karlström igen.

I morgon är det dags för veckovägningen och jag har inte stora förhoppningar på den. Dels har jag gjort ett par avsteg när barnen bjöd på middag i veckan men det är inget jag ångrar för en sekund. Jag skulle aldrig kunna dissa mina barns matlagning bara för att jag vill ner i vikt, aldrig.
Dels så är ju den där förbannade kvinnoveckan här och då går jag alltid upp lite. Men veckan efter det så.... ;)

Gott plus gott

Gott plus gott är kanske inte alltid gott. Men var och en för sig i olika sammanhang blir det gott, riktigt gott. Maken plockade svampen och jag, den goda hustrun, var hemma och bakade, tänk vad vi kan va?!

´




Långt om tokiga ex…

Ex är jobbiga, i synnerhet om man har barn tillsammans med dem.  Finns det dessutom ett ex med barn till inom samma "nya" familj är lyckan som gjord!

När denne kvinna dessutom gör allt för att sabotera umgänget med de gemensamma barnen med min man blir jag så trött.

Lite historia:

Denna kvinna ville tidigare skaffa ett husdjur åt barnen "så att de skulle slippa vara så ensamma efter skolan"

Maken sa, stopp och belägg, min fru och hennes barn är tokallergiska mot pälsdjur så det går inte.  (att vi även tyckte att barnen skulle få lite frihet och röra sig ute bland vänner sa vi inte, inte direkt i alla fall) Hur som helst, det blev inget husdjur eftersom vi här hemma var och fortfarande är allergiska. Tack ska hon ha för det, det var mycket snällt!

Nu har kvinnan helt plötsligt sett till att de blivit med katt till följd av att maken inte kan ha sina egna barn här hemma längre. Enligt henne, kvinnan, "är det något som måste lösa sig" men jag frågar HUR? Katten finns kvar och jo, hela familjen här är fortfarande tokallergiska. På direkt fråga om hur hon tänkte när hon skaffade katt trots allt så fick jag till svar. "Barnen har länge velat haft husdjur och tidigare fick de stå tillbaka. Därför var det dags att tillgodose deras behov!!"

Herre gud, är behovet av en katt större än behovet av sin egen pappa när man är ung?? I så fall, hur går det med mina egna barn som är allergiska och aldrig kan få husdjur? Vilka men kommer de att lida i framtiden och ska jag sätta in stödåtgärder redan nu? HJÄLP!

Att sen kvinnan i fråga säger (och menar det) att barnen kan åka hit, nyduschade naturligtvis, och byta kläder i förrådet innan de kommer in hos oss får det mig att undra hur det är ställt.

Kvinnan tycker alltså att man måste vara en god moder och tillfredsställa barnens behov även om det är behov som inte är bra eller nödvändiga. Men att förnedra sina barn så till den milda grad genom att låta dem stå i ett cykelförråd och klä av sig nakna, det är helt OK!

Svara mig någon som kan, snälla svara mig på hur det går ihop?!


Det är inte ens lunch...

Det är fortfarande tidigt på dagen men trots det blev jag jättesugen på en öl! 


När jag och maken har plockat svamp och det är dags att rensa den gör vi gärna det tillsammans med en kall öl. Nu räckte det med att han sa att han skulle ut och plocka svamp så blev jag sugen. Har jag (också) tappat min präktighet?? ;)

Vad är väl en bal på slottet?

Sonalyckan ringer sin fader och frågar om han frågar om det är OK att han följer med sin kompis familj på en segeltur i helgen, trots att det är "pappahelg". Det kan ju vara sista segelturen för säsongen.


Naturligtvis ska du det, säger pappa, det är klart att du ska passa på när det ska bli fint väder. Dessutom kan ju vi ses någon annan gång. Kompisar är viktiga och det är klart att du ska få åka. Så säger pappa till sin 16-åriga son i den bästa av världar, alltså i min värld!


Nej, säger pappa i den riktiga världen. Nej, det går inte, det är min helg och vi ska ut till nya huset, packa upp lite och sova där. Även om det inte finns något att göra, alla möbler är inte där heller så du får sova på en madrass på golvet.


Min fråga, rätt ut i luften, är vad vinner man på att göra så här mot sitt eget barn som vill umgås med sin kompis, vara ute och segla för kanske sista gången i år?! Är pappahelger så statiska att man inte kan byta så sonen i fråga får vara med om både och?


Så som den gode moder man är ser man till att barnet blir glatt trots allt och att han har med sig pengar till bussresan till skolan på måndag morgon. För är man en fader med umgänge varannan helg så har man, men automatik, inget ekonomiskt ansvar, inget ansvar alls föresten!






Har inget..

Egentligen har jag inget att säga.... jag är mest trött efter en lång dag på jobbet. Det är tur att jag har Anders Bagge som piggar upp min kväll! ;)

Idag var det dotterns tur

att bjuda familjen på middag. Hon bjöd på tabouleh och bakade till och med brödet själv. Tänk att just jag har de två bästa barnen i hela världen!


Jag tror jag är kär...

Jag tror jag har blivit lite kär i Anders Bagge i Idol-juryn. :)

Kockämnet fixade middag idag..

Sonalyckan och tillika blivande kocken i familjen såg på "Vad blir det för mat" igår kväll och blev så inspirerad att han fixade middagen idag.
Det serverades västerbottenostpaj med svart trumpetsvamp. Oj, så gott det var.
Tack älskade unge för att du fixade maten i dag, det var inte för sista gången!

Akutbesök

Idag, vid lunchtid, ringde skolsköterskan från Lindas skola till mig. Hon berättade att Linda tuppat av och varit borta i flera minuter. Oj, vad ont det gjorde i mammakroppen och så orolig jag blev. Hon har tidigare haft ont i huvudet och haft synbortfall ett par gånger under en vecka så något tok är det!
Det blev att åka in med henne till akuten och där blev vi mycket väl omhändertagna, tack för det!
De testade hennes balans och gick igenom kroppen på en massa olika sätt. Men allt såg bra ut då, även det EKG de tog såg bra ut. Nu väntar fler undersökningar, bl.a. en skallröntgen och besök hos kardiolog. Väntan på dessa undersökningar kommer att kännas lång, längre än den egentligen är. Hur som helst, vi är hemma nu och Linda mår bra, det är det viktiga.
Personalen på Akuten var helt otroligt bra och tog hand om Linda på ett suveränt sätt. Åter igen, tack för det.


Ingen viktblogg

Nä, det här skulle inte bli någon viktblogg trots att jag är kostrådgivare. Det finns så många forum för viktnedgång eller uppgång och världen behöver inte en till.
MEN, som Tony Irving skulle ha sagt, MEN jag måste ändå berätta om min senaste månad.
Under 30 dagar har jag förlorat 5 kg och 9 cm runt midjan och ja, det känns superbra! Nu är det bara resten kvar... men lite till ska jag väl hinna ner innan jag ska träffa E-type?! :)

Det är mååååndagmorgon...

och jag känner mig ovanligt pigg!! Det KAN bero på att jag blev "måndagsväckt" av kollegan Jennie som vrålade att E-type kommer till Uppsala den 3/10.
Visst vet jag att maken fyller den dagen.. men OCH!!! :) Jag har fripass på E-type så det så!


Jo, vi såg herr kantarell... han stod och blåste i den svarta trumpeten

Är det några fler än den ljuva och undersköna Sanna som tror att jag ligger hemma och är bakis i stället för att skogsmulla i skogen? Kan meddela att skörden blev lagom god och att den kommer att förgylla middagen idag. Som grädde på moset hittade maken en öl på väg hem. Den låg vid gångvägen till Tomtebo, helt oöppen, kall och god. :)



Har ni sett herr Kantarell...

Jag är inte bara en festande kvinna utan en riktig skogsmulle också. Det trodde ni inte va?!
Därför lämnar jag både er och hemmet en stund, hör av mig när jag kommit hem med en massa svamp. Jag önskar mig god svamplycka!

Hipp, hipp hurra!

Idag blir det fest för min lillebror som har fyllt 40. Han vet själv inte om det utan tror att det är familjen som ska fira... men ack vad han bedrar sig. Just nu befinner han sig på Kreta och håller säkert på att packa för hemresan. När han väl är hemma så är hela huset fullt av människor och annat löst folk... Jag hoppas att han kommer att tycka det är kul. Han har aldrig varit bang på fest tidigare men nu är han ju gammal han också! :)
Grattis älskade stora lillebror och välkommen till Club40!


Älskade ungar..

I morgon har vi Kulturnatt här i Uppsala. En sån dag vill man inte släppa ut sina ungar hur som helst, oavsett ålder! :) Inte så länge en del tycker att det är kultur att supa skallen i bitar, slå någon på käften helt oprovocerat eller bara gå ut i stadsparken och våldta. Så jag laddade mig full med argument innan jag trädde in i det karlströmska hemmet.
Fick höra av sonen att han dissade stan och tänker tillbringa helgen med en kompis och dennes dator i stället. Dottern hade tänkt att ge sig ut på stan men när hon hörde att morbror har 40-årsfest där även hon var välkommen ringde hon till sina vänner och sa att hon inte kunde följa med på stan. Älskade ungar, vad det är skönt för modershjärtat att ni väljer annat än att driva på stan. Det gör mig stolt!

Jag älskar er, oändligt!


qué

Tredje dagen utan en liten godnattpuss.... Vad kan jag ha gjort?!

Dagens reflekton, tack

Kan man säga ordet tack för ofta?
Jag hör ofta att man klagar över att "ungdomen idag" inte säger tack när de borde. Det är ju synd, men med lite goda förebilder går det att ändra på, det är jag övertygad om. Men tvärt om problemet, finns det?

Ja, det tycker jag faktiskt. Säger man tack för ofta förlorar det lite av sin mening. I synnerhet när det sker inom familjen. Jag vill inte att t.ex. maken ska tacka så fort jag öppnar truten, ger honom en kopp kaffe, eller bara låter honom gå föra genom dörrhålet.  Det blir helt enkelt för mycket och jag har inte lust att ha någon leva bakom mig i någon slags tacksamhet. Jag vill ha någon som lever bredvid mig, på samma villkor.

Ni tycker kanske att det är ett I-landsproblem och att jag är gnällig.. men jag lovar, det kan jag ta.

Tack!

Inte pigg

Jag var inte alls pigg i morse trots att det är torsdag, dagen före helg.


Tid till kaffe och jobb??

Mobilen ringer, god morgon. Upp ur sängen, rafsar ihop kläderna, vad ska i tvätten och vad ska tas ur garderoben? In i duschen, tvåla och schamponera, skölja av.

Smörja, pilla och peta. Föna håret och platta lite.. på med lite spray, så där jag! På med maken (mäjk uppen, OK Sanna?) och en liten dutt lukta gott bakom örat, perfekt!

Ut i köket, fixa frulle är redan på jobbet i tankarna. Packa väskan, är lunchen med? Japp! Kolla sonalyckan, är han vaken? Japp. Iväg till bussen, träffar grannen, pratar lite skit. På jobbet, kollar mailen, bara jobb. Kollar svararen, mer jobb. Förbereder mötet.... Vart har IFO´s pengar tagit vägen? Hur skriver de sina utredningar egentligen? Varför kan de inte använda Procapita som de ska? Lämna mötet, till nästa på länsstyrelsen. Nytt system, nya rutiner... *pust*

När ska jag få tid till att dricka kaffe och jobba på riktigt???

Fortfarande tisdag..

Jag har funderat mest hela dagen men har inte kommit på något bra med tisdagar än!


TT. tråkig tisdag

VAD ska man ha tisdagar till egentligen?
Måndag är i alla fall nystart, onsdag är mitt i veckan. När torsdagen kommer ser man slutet på veckan och på fredagen börjar helgen... men tisdagar!! Vad är de bra till??

En trött en..

Jag lovar, jag är INTE sur, bara trött så därför säger jag nu God natt till er alla!





Klockan är 20

och det är dags att slå på kanal 5. Där hoppas jag få se våra hjältar ifrån Ackis ta hem ett pris eller två.

Jag har sett ett klagomål här...

och naturligtvis går jag in i försvar direkt och ger Gröt-Sanna anledningen till varför det inte var uppdaterat här.... ;)



Ilska och kakor

Finns det någon gräns för hur förbannad man får vara under ett dygn egentligen? Finns det inget institut som har ordnat lagar eller i alla fall riktlinjer för det?? Jag vill veta!!

Jag fick igår reda på att ett av makens barn går omkring och ljuger ihop en massa smörja som hon sprider värre än en frögurka! Hon har inte en susning om vad hon pratar om över huvud taget och dessutom bor ungen 10 mil härifrån så det är inte helt lätt att försöka få stopp på allt skit hon sprider. Att hon med största sannolikhet är starkt påhejad av moderskapet gör det inte lättare precis. Ja ni, vad säger man.. bit ihop och gå vidare kanske!?

Dagen gick och allt var lugnt tills sonen kom hem ifrån sin pappahelg. Han hade, med nöd och näppe tagit sig till skolan i morse för den ljuva styvmodern där hemma vägrade låna ut 15 kronor. Tyckte att han skulle lära sig planera lite bättre... Tack och lov hade han en tia OCH en biljettautomat i närheten så han fick åka ner på stan och ta ut pengar på kortet.  Nåväl, han kom både till skolan och hem igen där den ömme modern, jag, gav sonalyckan ett busskort!
Undrar om han lärde sig att planera genom den behandlingen!? Skulle inte tro det!

Nu tänker inte jag bli förbannad något mer, varken på barn som sprider skit eller ljuvliga styvmödrar som försöker uppfostra!!  För att bli av med ilskan innan jag gör mig olycklig på omgivningen eller så bakade jag istället. Jag är fortfarande ilsken men jag har i alla fall en god smak av kaka i munnen! :)

Naturligtvis delar jag med mig av kakorna, även idag!

Här pratar jag om kakor, jag har ju inte presenterat oss här hemma!

Naturligtvis presenterar jag mig själv först.. kvinna, Brynäsare, moder, nämdsekreterare och kostrådgivare bland annat.. ser ut ung. så här...                  

Efter det kommer maken Mats som är herr webredaktör eller nåt.. han gör så mycket annat så jag vet inte vart jag ska börja! 


Ett par ungar ska det visst finnas också, även om man inte ser dem så ofta längre.
Jag börjar med sonen Marcus som ska bli kock när han blir stor. GOTT!!  



Sist OCH minst har vi dotter Linda som mest är fjortis och lyssnar på Tokio Hotel. Utseendet varierar med vädret men såg ut så här för ett halvår sedan.

Jag har inte bara blivit lurad idag,

jag har bakat också. 
Jag trodde länge att jag skulle kunna stå emot bloggandet men tji fick jag. Jag trodde inte heller att jag skulle göra många knop idag. Tji fick jag där också.  Efter att gullevännen visat hur duktig hon är på att baka i sin blogg kan ju jag inte vara sämre, eller hur.  Så var så goda och låt er väl smaka....




RSS 2.0